23948sdkhjf

ERTMS på intågande

2021 ska det nya signalsystemet ERTMS vara utbyggt för hela korridor B i Sverige. Under Elmia Future Transport och Elmia Nordic Rail föreläste bland andra Anders Strandberg, Trafikverket.
– Nu fokuserar vi på att bygga klart hela områden i stället för att tänka i linjer som vi har gjort tidigare, säger Anders Sandberg , projektchef på Trafikverket, om nulägessituationen.

Det var under 1990-talet som EU beslutade om att en gemensam järnvägsstyrning skulle utvecklas. I början av 2000-talet fastställdes standarden ERTMS och tanken är att alla järnvägar inom EU/EES ska anpassas till ERTMS. 2017 är det dags att koppla in den första sträckan på korridor B i Sverige – Mjölby–Alvesta.

– Hela korridor B (Stockholm–Malmö) ska ha ERTMS år 2021 och sedan bygger vi vidare resten av landet. Systemet ska vara infört i hela Sverige år 2035, säger Anders Strandberg.

ERTMS finns redan på ett antal pilotbanor i landet och där har vissa barnsjukdomar kunnat skönjas.

– Det finns vissa störningar på sträckorna, som till exempel att datorn startas om eller att fordon stannar. Det har skapat tågförseningar, vilket naturligtvis inte är bra. Men det är saker vi ska jobba vidare på, säger Anders Strandberg.

Under Elmia Future Transport och Elmia Nordic Rail berättade han bland annat om att fokus har skiftat under senare tid. Tidigare har tanken varit att bygga färdigt hela tåglinjer, nu fokuserar man i stället på att bygga färdigt områden.

– Då kan vi tidigare dra nytta av införandet, menar Anders Strandberg.

Seminariet besöktes även av företrädare från Banedanmark, Jernbaneverket, Hector Rail, Green Cargo och SJ, som föreläste om ERTMS ur deras synvinkel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078