Handelsekonom sågar lagen
Nya kollektivtrafiklagen har stärkt den offentliga sektorn än mer på konkurrensens bekostnad - det sa Staffan Hultén, docent, Handelshögskolan i Stockholm på ett Nordic Rail-seminarium.
Moderatron Anders Karlsson , chefredaktör för tidningarna TRAFIKFORUM och Transport Logistik iDag inledde diskussionen där Keir Fitch, EU-kommissionär, Gunnar Alexandersson, statlig utredare och Staffan Hultén, docent på Handelshögskolan i Stockholm tog sig an ämnet ur olika synvinklar.
Keir Fitch redogjorde för bakgrunden till och troliga effekter av EU:s fjärde järnvägspaket. Enligt EU-kommissionens förslag vill man att de nationella persontrafikmarknaderna ska vara konkurrensutsatta till år 2020. Bakgrunden till det fjärde järnvägspaketet och avreglering av tågtrafiken är att Europa står inför nya utmaningar. Inom en 15-årsperiod är det ett antal stora förändringar som måste ske inom transportsektorn. Detta för att öppna upp de europeiska ländernas hemmamarknader och skapa en optimal miljö för infrastrukturföretagande. För att leva upp till de globala miljökraven krävs 60 procent minskning av koldioxidutsläppen i Europa till 2050.
– Järnväg är ett av de mest miljövänliga transportslagen och det måste bli mer attraktivt. Vi måste få in fler aktörer, sa Keir Fitch .
Sverige inledde omregleringen av persontrafikmarknaden tidigt och genomförde flera viktiga steg redan innan sitt EU-medlemskap. EU:s regelverk har till stor del påverkats och inspirerats av den svenska modellen, men svensk lagstiftning har också påverkats av EU de senaste tio åren.
Det är stora skillnader mellan EU:s medlemsländer i hur man hanterat avregleringen.
– Skillnaderna kan göra det besvärligt, men samtidigt kan Sverige inspireras av att olika länder gör på olika sätt, sa Gunnar Alexandersson , ekonomie doktor och utredare av den svenska järnvägens omreglering i ett EU-perspektiv.
Staffan Hultén var den som stack ut när han under rubriken ”Kollektivtrafiken och konkurrensen” totalsågade den lag som trädde i kraft 1 januari 2012 och alltså inte ens har två år på nacken.
– Grundproblemet är att lagen stärker den offentliga sektorn i stället för att öppna för marknaden. De nya myndigheterna, RKTM, är de enda som för köpa upp kollektivtrafik, de är alltså monopsonister i sina regioner, sa Staffan Hultén .
Han hade då redan hunnit exemplifiera sin tes med hur den offentligt finansierade Arlandapendeln slagit ut Swebus flygbusslinje mellan Stockholm och Arlanda. Och när den kommersielle bussaktören åkte ut så körde skattesubventionerade SL-bussar in och tog över de platserna på Cityterminalen.
Läs mer om de här brännheta frågorna i kommande nummer av TRAFIKFORUM!