23948sdkhjf

Mätningsbilen på spåret

Nu har LKO:s lasermätningsbil rullat 440000 kilometer på svenska och utländska järnvägsspår för att mäta upp dem – tekniken visades på Elmia Nordic Rail.
– Fördelen är att vi inte behöver använda spårtid på järnvägen för att ta oss mellan olika uppdrag, säger Per Arne Pettersson , tekniskt ansvarig och vice vd på LKO.

LKO utvecklar och säljer laserbaserade system för hinder- och kontrollmätning av tunnlar, järnvägar och vägar. 1997 skapade man ett mätningsfordon i form av en bil som kunde köra på både väg och järnvägsspår. Bilen visades upp på det årets Elmia Nordic Rail och sedan dess har det bara ”rullat på”.

LKOs lasermätningssystem när det gäller järnvägar handlar bland annat om att få fram det spåravstånd som behövs när det gäller olika specialtransporter.

– Bilen är ett smidigt koncept, eftersom det bara tar ett par minuter att skifta mellan väg och spår. Det är ont om spårtid på våra järnvägar och nu kan vi utnyttja tiden bättre och bli mer flexibla, säger Per Arne Pettersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062