Pålitlig järnväg superviktigt
Bättre underhåll och bättre snöberedskap. Det var två av lösningarna på tågförseningarna som tågoperatörer och näringsliv krävde vid Elmia Nordic Rails avslutande nyckelseminarium.
– Störningar i tågtrafiken kostar storindustrin mångmiljonbelopp varje år. Järnvägen behöver en tillförlitlig och konkurrenskraftig infrastruktur, sa Mats Erkén , vd för ScandFibre Logistics AB, som bland annat transporterar pappersprodukter från Sveriges största skogsindustrier.
– Det är stora kvantiteter som påverkas när ett tåg blir försenat eller till och med spårar ur. Det ger en felaktig bild av att tåget är mer störningskänsligt än andra transportslag och innebär att vi måste minimera risken för avbrott, sa Mats Nyblom , vd för Hector Rail.
Det som samstämmigt efterlystes är bättre samarbete både mellan aktörer och över landsgränserna. Detta för att få trafiken att flyta smidigare vid ett avbrott.
– Vi vill köra mer gods på järnväg, men vi är inte där än. Förtroendet för järnvägstrafiken måste höjas – ERTMS är bra, men starta inte de här projekten om det finns risker för störningar som påverkar exportindustrin, säger Mats Erkén.