23948sdkhjf

MTR rustar för hala spår

Nu börjar säsongen för halt spår i tunnelbanan och MTR Stockholm har full beredskap dygnet runt för att se till att trafiken ska funka så bra som möjligt för tunnelbanans resenärer, oavsett väderlek.
Regn och nedfallna löv kan göra att tågen får sämre fäste på spåren, vilket sliter ner hjulen så att så kallade hjulplattor bildas. Detta innebär att tåg måste tas ur trafik och köras till verkstad där hjulen svarvas. För att undvika detta anpassar tunneltågförarna bromssätt och hastighet beroende på underlaget. Periodvis kan detta innebära att tågen måste köras med något lägre hastighet, vilket kan leda till vissa förseningar.

En mängd förebyggande insatser utförs, dygnet runt, för att minimera störningar i trafiken: röjning av sly, högtryckstvätt av spåren och bortrensning av löv. Genom en avancerad vädertjänst övervakas nederbörd, luftfuktighet, temperatur och till och med daglig statistik över lövfällningen.

– Vi kan till och med få daglig statistik på hur många procent löv som finns kvar på träden. Men det viktigaste är att vi har en bra kommunikation mellan trafikledning och förarna. Det är ju de som har bäst koll på hur det ser ut på plats, säger Rida Zeki , infrastrukturchef på MTR Stockholm.

Även på depåerna och i verkstaden är det full beredskap dygnet runt, om hjul behöver svarvas på grund av hjulplattor. Perioden för halt spår börjar den 10 oktober och tar slut den 12 december - och vid det laget är förstås vinterberedskapen redan i full gång.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078