23948sdkhjf

”Stoppa biodieselskatten”

Stoppa skatten på biodiesel, den är feltajmad – det hävdar intresseorganisationen Svenska Bioenergiföreningen som vill att Riksdagen sågar förslaget.
– Riksdagen måste ta ett initiativ och stoppa den skatt på biodiesel som ligger med i budgeten för nästa år. Skatten är orimlig och ologiskt mot bakgrund av det radikalt ändrade läget på drivmedelsmarknaden. Den är feltajmad och miljöskadlig. Det säger Gustav Melin , vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

Syftet med den nya skatten är att förhindra så kallad ”överkompensation” för biodiesel i jämförelse med fossil diesel. EU:s regelverk om statsstöd kräver att de enskilda medlemsländerna inte ger stöd till förnybara drivmedel utöver vad som behövs för att skapa en jämn konkurrenssituation.

– Genom det stora oljeprisfallet har villkoren förändrats radikalt, och den skatt som regeringen och riksdagen vill införa grundas på föråldrade marknadssiffror, säger Gustav Melin. Under nästa år kommer det inte att finnas någon överkompensation alls. Politikerna måste tänka om och dra tillbaka förslaget.

Världsmarknadspriset på olja låg fram till i somras kring 5 kronor per liter, men har sedan dess sjunkit med omkring 40 procent, dvs med 2 kronor litern. Det har inte fått fullt genomslag på drivmedelsmarknaden, men dieselpriset har sjunkit med omkring 1 krona sedan i somras. Ytterligare prissänkningar är att vänta. Den så kallade överkompensationen för biodieseln låg under våren 2014 på 1,50 – 1,70 kronor per liter, och skattehöjningen är på 1,69 kr/liter plus moms för lågblandad biodiesel och 1,05 kr/liter för ren biodiesel B100.

– Genom att införa skatten hamnar biodieseln i ett omöjligt konkurrensläge i förhållande till den vanliga dieseln, som nu snabbt sjunker i pris, konstaterar Gustav Melin. Det kommer att leda till onödigt hög användning av fossila drivmedel och högre utsläpp av koldioxid.

– Politikerna måste också allmänt fundera på beskattningen av drivmedel. Det finns nu ett unikt tillfälle att höja skatten på fossil bensin och diesel utan att detta drabbar konsumenterna. Med allt effektivare bilar och sjunkande oljepriser sjunker drivmedelskostnaden för varje körd mil. Om man vill stimulera en fortsatt omställning av våra transporter med bättre effektivitet och lägre klimatutsläpp måste man nu höja skatterna på de fossila drivmedlen, säger Gustav Melin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.171