Stena fick grönt pris
Stena prisades för sin satsning på att konvertera Stena Germanica till metanoldrift – rederiet fick utmärkelsen Ship-owner of the year i Köpenhamn.
– Det här är ett viktigt projekt både för oss som företag och för hela branschen som behöver mer långsiktigt hållbara bränslealternativ för att förbli konkurrenskraftiga. Vi vill tacka våra partners Wärtsilä, Methanex, Göteborgs hamn och hamnen i Kiel, säger Carl-Johan Hagman , vd för Stena Line.
Konverteringen av Stena Germanicas motorer har arbetats fram genom ett samarbete mellan Stena Teknik och Wärtsilä. Tekniken är så kallad ”dual fuel” och använder metanol som huvudbränsle men med möjlighet att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup. Den totala projektkostnaden ligger på runt 22 miljoner.
Juryn som utsåg projektet till vinnare bestod av Mark Cameron (COO, Ardmore Shipping), Craig Eason (redaktör, Lloyds List), kapten Wolfram Guntermann (Director Enironment and Fleet Management Hapag-Lloyd AG) och Niels Björn Mortensen (Director Regulatory Affairs, Maersk Maritime Technology).
Övriga nominerade var GAC (EnvironHull for HullWiper), NAPA och ClassNK (GREEN Monitoring and GREEN Optimisation) och MAN Diesel & Turbo (De-rating: slow steaming optimization with de-rating and propeller upgrade).