23948sdkhjf

Stena fick grönt pris

Stena prisades för sin satsning på att konvertera Stena Germanica till metanoldrift – rederiet fick utmärkelsen Ship-owner of the year i Köpenhamn.
Priset delas ut till "innovativ ny teknik som presenterats sedan 1 januari, 2014 och som innebär ett framsteg för den marina miljön "och juryn valde konverteringen av Stena Germanica med motiveringen att det var" ett stark 3: e alternativ som växer fram för den specifika utmaningen med hållbara sjötransporter inom ECA". Stena Germanica som till vardags trafikerar rutten Göteborg till Kiel konverteras nu vid Remontova Shipyard i Polen. Den 240 meter långa färjan blir det första fartyget i världen att köra på miljövänlig metanol.

– Det här är ett viktigt projekt både för oss som företag och för hela branschen som behöver mer långsiktigt hållbara bränslealternativ för att förbli konkurrenskraftiga. Vi vill tacka våra partners Wärtsilä, Methanex, Göteborgs hamn och hamnen i Kiel, säger Carl-Johan Hagman , vd för Stena Line.

Konverteringen av Stena Germanicas motorer har arbetats fram genom ett samarbete mellan Stena Teknik och Wärtsilä. Tekniken är så kallad ”dual fuel” och använder metanol som huvudbränsle men med möjlighet att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup. Den totala projektkostnaden ligger på runt 22 miljoner.

Juryn som utsåg projektet till vinnare bestod av Mark Cameron (COO, Ardmore Shipping), Craig Eason (redaktör, Lloyds List), kapten Wolfram Guntermann (Director Enironment and Fleet Management Hapag-Lloyd AG) och Niels Björn Mortensen (Director Regulatory Affairs, Maersk Maritime Technology).

Övriga nominerade var GAC (EnvironHull for HullWiper), NAPA och ClassNK (GREEN Monitoring and GREEN Optimisation) och MAN Diesel & Turbo (De-rating: slow steaming optimization with de-rating and propeller upgrade).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063