Bussförarnas dag 18 mars
Kollektivtrafikens hjältar jobbar i det tysta under dygnets alla timmar – utan dem skulle Sverige bokstavligen stanna. 18 mars infaller Bussförarnas dag.
Bussförarens dag är ett nytt fenomen i Sverige som uppmärksammar ett av kollektivtrafikens viktigaste yrken. För Västtrafik är dagen en hyllning till de som möter resenärerna varje dag.
– Vi vill passa på att lyfta fram även spårvagnsförare, tågvärdar, däcksmän och alla andra som arbetar på våra fordon. Utan dem skulle det inte finnas någon kollektivtrafik. De gör en stor insats och har en nyckelroll när vi ska få fler att vilja åka kollektivt, säger Mikael Olsson , trafikchef på Västtrafik.
Kollektivtrafiken är en framtidsbransch som fortsätter att växa och just föraryrket genomgår just nu en förändring. På dagens bussförarutbildningar står det mänskliga mötet i fokus, vilket skapar efterfrågan på serviceinriktade personer.
– Jobbet handlar om så mycket mer än att bara köra från A till B. Våra förare möter och hjälper människor under hela sin arbetsdag. Det är i grund och botten ett serviceyrke, säger Mikael Olsson.
Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Under 2014 var 93 procent av dem nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa. 84 procent var dessutom nöjda eller mycket nöjda med bemötandet de fick ombord. Västtrafik uppmärksammar Bussförarens dag bland annat med en serie personporträtt på Instagram. Varje dag under hela veckan publiceras nya porträtt med förare från regionen.
Skånetrafiken firar genom att hylla bussförarna i social media och kommer att uppmana kunder att dela med sig av glada resminnen och möten med förare.
– Vi får varje dag in beröm till förare från våra kunder, men det är sällan dessa historier sprids vidare brett, säger Anna Edqvist , som jobbar på Skånetrafikens kundtjänst.
– Genom att lyfta fram några av våra stolta och glada förare i social media, vill vi skapa en mer rättvis bild av förarna, säger Rebecka Jansson , ansvarig för Skånetrafikens facebook.
Idag arbetar cirka 2500 bussförare i Skånetrafiken, som utför 14 000 dagliga buss- och tågturer. Dagligen reser 250 000 kunder med Skånetrafiken och hälften av alla resor görs i stadstrafiken. Drygt 8 av 10 kunder är nöjda med sin senaste resa enligt de månatliga mätningar som Skånetrafiken gör. Och i återkommande kvalitetsmätningar, varje vår och höst tillfrågas kunder ombord, får just bemötandet strax över 7,5 på en 10-gradig skala.
– Fler och fler av våra trafikavtal blir så kallade incitamentsavtal och då lönar det sig för trafikföretagen att anstränga sig extra för att både locka fler kunder men också få fler nöjda. Bussföraren kan här göra stor skillnad, säger Björn Wedeby , ansvarig för kvalitetsmätningarna på Skånetrafiken.
I incitamentsavtalen kan fler och nöjdare kunder ge bonus. Färre och mindre nöjda kunder kan i sin tur ge minskad ersättning. Bussförarna som idag kör för Skånetrafiken är anställda av Bergkvarabuss, Buss i Väst, Nobina, Nettbuss Stadsbussarna, Tjörnarps Buss och Transdev.
Bussbolaget Keolis uppmärksammar Bussförarens dag genom att uppmana alla resenärer att säga ”hej” till sin busschaufför! Varje dag, varje timme stannar Keolis bussar vid 9 000 hållplatser runt om i Sverige för att släppa på resenärer som ska bort eller hem, till jobbet eller ut på äventyr.
Hela ledningen för Keolis ställer sig upp för sina bussförare den 18 mars, här några exempel: Magnus Åkerhielm , vd, Catarina Fritz , Finansdirektör, Karl Orton , Verksamhetsstöd, Elisabeth Andreasson , Affärsområdesdirektör övriga Sverige, Alexis Kahlmann , Affärsområdesdirektör Stockholm, Cecilia Jerneheim , HR- och Kommunikationsdirektör, Stefan Gustavsson , Affärsutvecklingschef och Jan Jansson , Affärsområdesdirektör spår.
FAKTA/Bussförarens dag
Bussförarens dag, eller Transit Driver Appreciation Day som den kallas internationellt, startade 2009 i Seattle men uppmärksammades i Sverige för första gången 2014. Dagen inträffar alltid den 18 mars, eftersom det var då som världens första buss (hästdragna vagnar) startade i Paris år 1662.