Kollektivtrafikdagen går till sjöss
Kollektivtrafikdagen 6 maj går till sjöss och lyfter flygets roll. Ännu går det att boka in sig som deltagare, passa på nu.
I Stockholm, Göteborg och flera andra svenska städer med mycket vatten har den sjöburna kollektivtrafiken diskuterats. Vissa har bokstavligen sjösatt sådan trafik, medan det går trögare i exempelvis huvudstaden. Susanna Hall Kihl , Vattenbussen, kommer till Kollektivtrafikdagen för att tala över om urbana vattenvägar. Enligt finns enorma möjligheter som inte tas tillvara.
Flyget - En del av kollektivtrafiken – det tycker i alla fall Svenskt Flyg som kommer till seminariet. Anna Wilson , Svenskt Flyg och Lena Wennberg , Swedavia, kommer att förklara att flyget är en del av den globala och nationella kollektivtrafiken, med Bromma som en given samtalspunkt – flygplatsen som trots trafikavtal till 2038 är hotad av nedläggning.
Den levande IT-legenden Bert-Inge Hogsved kommer till Cirkus 6 maj. Han ska berätta om sina 25 år som IT-entreprenör i bussbranschen. Det blir mer IT också, både om automatiska biljett- och betalsystem samt exempel på hur IT effektiviserat kollektivtrafiken i Köpenhamn.
Varumärket har stor betydelse för framgång, heter det. Sätt föraren i fokus och stöd föraren på alla sätt snarare än att se föraren som ett nödvändigt ont. Föraren är operatörens förlängda arm mot kunden och för att utforma en attraktiv kollektivtrafik så behöver de stöttas på alla möjliga sätt. Teknik och IT-stöd är en del av detta. Kollektivtrafikavtalen - de nya - gör också att förarens roll blir än mer tydlig och viktig för kollektivtrafikoperatörerna. Om det här kommer T omas Gabinus , Pilotfish, att förklara mer om på Kollektivtrafikdagen.
Bussbranschen som svarar för den mesta kollektivtrafiken i Sverige och internationellt finns självklart på plats under Kollektivtrafikdagen. Anna Grönlund , branchef på Sveriges Bussföretag, ska förklara vad som utmärker de avtal inom busstrafiken som nått stora resandeökningar och berätta mer om hur trafikföretag och beställare kan samverka. Ulrika Egervall , Förhandlingschef Sveriges Bussföretag, redogör för branschens spelregler. I samband med avslutade upphandlingar när nya bussoperatörer tar över får de berörda bussförarna nya arbetsgivare. Det råder skilda uppfattningar mellan arbetsgivare och fack huruvida anställningarna är otrygga eller ej.
Alla dessa nämnda frågor skapar säkert debatt och det blir även en sådan under seminariet – företrädare för regering och opposition kommer att drabba samman i den traditionella politikerdebaggen. I ena ringhörnan Karin Svensson Smith , MP, ordförande i Riksdagens Trafikutskott, i den andra Jessica Rosencrantz , M, vice ordförande samma utskott.