23948sdkhjf

M vill vässa Skånes superbussar

Skånetrafikens planerade regionala superbussar är ska lyfta kollektivtrafiken till nya höga höjder. Men det kräver ett smart genomförande, enligt Moderaterna.
Att ”tänka tåg och köra buss” ger pendeltågens fördelar och busstrafikens flexibilitet. Men ska konceptet fungera i framtiden måste genomförandet i dag ske smart.

– Vi har lyssnat på såväl moderata företrädare i kommunerna som resenärer. Och jag delar oron för att superbussarna inte blir tillräckligt super. Det behövs ett omtag inför starten, säger Pontus Lindberg (M) vid ett besök i Knislinge där buss 545 ska kompletteras med en av de nya superbusslinjerna.

Pontus Lindberg har tillsammans med Östra Göinge kommun och kommunalrådet Patric Åberg (M) varit engagerade i superbussprojektet. Därför är de extra oroliga för att superbussen nu stannar på halva vägen. Resultatet kan för Östra Göinge bli att man får samma pendel - fast med färre hållplatser.

– Vi har varit oerhört aktiva i kommunen. Superbusslinjen och upprustningen av väg 19 är grunden för våra planer på utveckling med ny handel och nya bostäder i orter som Knislinge, Hanaskog och Glimåkra. Just i Knislinge pågår just bygget av en ny busstation med kortare och snabbare väg, säger Patric Åberg .

Superbusslinjen Kristianstad-Osby bör gå hela vägen till Älmhult för att knyta samma dessa starka arbetsmarknader.Turtäten måste vara hög och förbindelsen snabb. Men man måste fortfarande arbeta med dagens busstrafik, som fyller andra behov och som även är matarlinje till superbussen. Det behövs ytterligarte vägupprustning och standardhöjning, förutom dem som redan påbörjats, som den tänkta Norra länken i Kristianstad. För finansiering av denna skulle pengar från stadsmiljöavtalet kunna användas.

– Dessa åtgärder bör kombineras med ett avtal mellan Region Skåne/Skånetrafiken och de berörda kommunerna från Kristianstad upp till Älmhult. Med ett sådant trepunktsprogram så blir superbussarna just det kvalitetslyft som Skåne behöver. Vi kommer i arbetet inför Region Skånes nya trafikförsörjningsprogram i juni att kräva att superbusskonceptet blir tydligare för att garantera att det inte späds ut till oigenkännlighet, säger Pontus Lindberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062