Tuffare tag mot plankare
SL ligger nära miljarden back vilket delvis ska kompenseras med kännbara prishöjningar – och nu införs hårdare tag mot dem som plankar.
Nära en miljard kronor fattas i SL:s budget. För att kunna hämta hem pengarna krävs kraftiga besparingar, som tidigare aviserats måste turerna glesas och priserna höjas. Månadskortet som i dag kostar 790 kronor höjs troligen till 950 kronor. Trots det är det tveksamt om SL klarar kravet att 50 procent av kostnaderna ska täckas av biljettintäkterna. Om detta har flera media redan rapporterat.
Något som länge retat SL är den utbredda plankningen inom trafikområdet, alltså att passagerare åker utan att betala eller betalar för litet. Enligt gjorda uppskattningar handlar det om 25 000 personer som dagligen reser utan biljett inom SL-området. Totalt under 2014 var det endast 15 000 resenärer som ertappades och fick betala tilläggsavgift och minst dubbelt så många undgick detta genom att helt enkelt smita springandes från kontrollanterna. Här finns alltså mycket mer pengar att hämta hem och det är en av tankarna bakom den stentuffa masskontroll som nu ska genomföras på linjer som är kända som fusklinjer. Den andra tanken är att tuffare kontroller ska avskräcka fler av dem som funderar på att planka.
Kontrollerna kommer att ske vid T-banespärrar, i tunnelbanorna, i bussar, spårvagnar och pendeltåg. Till skillnad från tidigare ska ofta också polis bistå vid färdmedelskontrollerna, eller ordningsvakter – det ska sätta extra respekt i resenärer som inte sköter sig. Det ska även bli tuffare tag mot dem som blir ertappade, enligt SL:s ledning. Den som vägrar betala får först krav på en mycket större summa och sedan blir det Tingsrätten. Det kommer att bli betydligt fler fall med plankare som kommer att dras inför rätta, enligt SL i bland annat DN.
Att SL:s betalsystem inte fungerar helt hundra alla gånger har rt-forum rapporterat om tidigare. Men nu liksom tidigare är det resenärens ansvar att se till att giltigt färdmedel finns, det räcker inte att skylla på att man inte visste, trodde eller förstod.
Ett aktuellt fall ska upp i Stockholms Tingsrätt inför påskveckan: En kvinna som reste med SL-reskassan lade enligt egen uppgift kortet mot läsaren och fick grindarna att öppnas till T-banan vid station Liljeholmen. När hon senare hamnade i en kotroll visade det sig att ingen resa registrerats och därmed hade inga pengar dragits från reskassan vilket innebär att hon plankat. Fallet ska nu avgöras i Stockholms Tingsrätt och därmed har de 36 kronor det handlar om kommit upp i 3 500 kronor plus rättegångskostnaderna. Det kan handla om flera hundra tusen kronor om fallet även går till Hovrätten.
Det mesta pekar nämligen på att SL kommer att vinna mot kvinnan, enligt de jurister som uttalat sig i media. Rt-forum återkommer med rapport när domen fallit. Men redaktionen skulle trots det rekommendera SL att göra sitt betalsystem mera transparent just när det gäller resekassan – det är i dag omöjligt att se om rätt debitering skett vid påstigning via biljettlärare med sluss på T-banan i Stockholm. Något man för det mesta kan se i SL:s bussar som visar hur mycket som återstår av reskassan. Omvänt har det visat sig att när SL tagit för mycket betalt så är det en omständlig process att få rättelse. Det går, SL bemöter kunden korrekt, men tar tid. Och frågan är ytterst att få en enklare kollektivtrafik som lockar fler att kliva på. Kanske ska en del krut läggas också på det – nu kommer de stora kontrollinsatserna att gå loss på 4,4 miljoner kronor vilket knappast kan betecknas som en större summa i relation till de förluster SL dras med. Men kanske ändå att det på längre sikt kan vara idé att se över systemen som bevisligen haft många små buggar. Exempelvis har många resenärer fått betala alldeles för mycket vid resa på lokaltåget Roslagsbanan i norra Stockholm.