23948sdkhjf

Drygt 800 på nya TUR

De två nya fackmässorna som ersatt gamla TUR:s fackdel samlade totalt runt 800 köpare – en smakstart enligt arrangören Svenska Mässan.
Fackmässorna eller kanske rättare business to business-marknaderna, var två till antalet: outgoingmässan Scandinavian International Travel Meet, SITM, samt affärsresesatsningen Business Travel & Meetings. Rt-forum hade endast begränsad möjlighet att bevaka dessa event, de vi talade med var övervägande kritiska till upplägg och information inför eventet, framför allt för att de väntat sig något annat och därmed inte förberett sig på rätt sätt. Men av de uppgifter som arrangörerna nu publicerar och rt-forum här återger i redigerad form växer bilden av en lyckad förändring.

SITM samlade totalt 165 utställare från 61 länder samt 755 köpare.

– Jag tycker SITM fungerade bra, det tycker också flera kollegor som jag talat med. Vi hade visserligen några ”no shows” i vår monter, men också flera givande möten. Matchmakingsystemet kan finslipas en del till nästa år, men det här var i alla händelser en mycket bra start, säger Malgorzata Hudyma , Polens Turistråd och ordförande i Antor. 

Business Travel &

Meetings Forum samlade 57 personer som representerade 38 leverantörsföretag samt 47 köpare. 

Några utställare valde att både medverka på Scandinavian International Travel Meet och på den publika resemässan. Ungern var en av dem.

– Scandinavian International Travel Meet var ett lyft, ett nödvändigt lyft för TUR. Vi fick tala ostört med rätt personer och slapp en massa tomgång. Jag värdesätter den nya affärssatsningen SITM, helt separerad från resemässan TUR - där doftande delikatesser bidrog till publiksuccé, säger György Székel på Ungerska turistbyrån som medverkat på TUR sedan starten 1984.

Han hade utnyttjat matchmakingtjänsten och på förhand tagit kontakt med 35 beställare (resebyråer, arrangörer, med flera) på den skandinaviska marknaden.

– Tio av dem svarade och vi bokade in seriösa affärsmöten. Dessutom fick vi fyra, fem spontana möten under SITM. Det innebar att vi kunde samtala i lugn och ro med exakt rätt målgrupp och slapp ”tomgång”, alltså ödsla tid på irrelevanta besökare. Utfallet blev mycket bra, konceptet kan finslipas men det här är framtiden, säger György Székely.

Till Business Travel & Meetings Forum inbjöds ett hundratal köpare av affärsresor, möten och konferenser. De matchades samman med arrangörer, leverantörer och konferensanläggningar enligt ett speeddejtingkoncept.

– En av leverantörerna skrev till mig efteråt att denna gång gällde det att vinna eller försvinna - och att det verkligen kändes att de vunnit. Man tyckte upplägget var rätt, matchningen blev riktigt lyckad. Vi fick, kort sagt, till effektiva affärsmöten. Det finns naturligtvis mycket vi kan förbättra och förändra, men det här var ett riktigt bra första steg, säger Lotten Fowler på SBTA, som varit samarbetspartner.

Den publika resemässan TUR hade 274 utställare, med representanter för 133 länder och regioner. Den var i år enbart riktad till konsument och samlade 14 864 besökare. En siffra som kan tyckas låg jämfört med tidigare år, men Farhad Kakavand är mer än nöjd. Enligt honom beror den lägre siffran just på att TUR nu tydligt delats upp i de nya specialiserade fackmässorna som är helt skilda från den publika mässan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078