Högt betyg för färdtjänsten
Färdtjänst och sjukresor får högt betyg - så är det i alla fall enligt en rikstäckande analys som branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik genomfört.
– Under 2014 har vi genom vår undersökning Barometer för anropsstyrd trafik intervjuat drygt 37 000 personer. Även om nöjdheten har minskat något sedan tidigare år ligger den på en mycket hög nivå, säger Mattias Andersson , Svensk Kollektivtrafik.
Resenärerna intervjuas per telefon dagen efter genomförd resa. De tillfrågas om beställning och bemötande, samt intryck av resan. 93 procent anger att de är nöjda med förarens bemötande.
– De resenärer som hämtas i tid, kommer fram i tid och inte haft en lång väntetid i telefon är oerhört nöjda. Hela 98 procent uppger då att de är nöjda, säger Mattias Andersson.
Nöjdheten med bemötandet vid beställningen ligger på 92 procent för färdtjänstresor och 91 procent för sjukresenärer vilket självklart också är ett gott betyg för verksamheten.
Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) är en löpande kvalitetsundersökning av färdtjänst- och sjukresor. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon dagen efter genomförd resa.Under 2014 genomfördes totalt 37 726 intervjuer. Av dessa var 24 517 färdtjänstintervjuer och 13 209 sjukreseintervjuer. Totalt täcker undersökningen in färdtjänst och/eller sjukresor i 81 procent av landets kommuner.