Destination Järvsö jagar pengar
Destination Järvsö ansöker om 700 000 kronor per år i tre år från Region Gävleborg och ytterligare fyra miljoner kronor från EU:s strukturfonder med projektstart i sommar.
Projektets etapp 1 har precis slutredovisats. Det avslutades vid årsskiftet och har finansierats av Ljusdals kommun och Region Gävleborg samt av bolaget självt. Den nu aktuella ansökningen om nya medel gäller projektförslaget ”Järvsö Hållbar Destination, etapp 2”.
– Turismen i Järvsöområdet växer så det knakar med flera stora miljoninvesteringar. Vi som bolag måste utvecklas vidare för att svara upp mot den nya situationen. Vi behöver bli ännu bättre på att göra det enkelt för kunderna att hitta hit och för våra företag att göra bra affärer, fortsätta investera samt skapa arbetstillfällen, säger Olle Fack som är ordförande för Destination Järvsö AB.
Bolagets egen personalstyrka har under de senast två åren vuxit från 3,0 till 4,5 heltidstjänster, en nivå som man just nu klarar att bibehålla utan projektfinansiering. Projektet har bland annat arbetat med att öka andelen lokalproducerat kött i butikerna och ett varumärkesarbete som lett fram till den så kallade ”Järvsöboken” som beskriver hur Destination Järvsös varumärke och profil skall göras tydligare. Beviljas den nya projektetappen får man resurser att driva fler utvecklingsprocesser.
– Det är viktigt att turismutvecklingen sker så att det ger hållbara resultat. För oss innebär det en underifrån process där företagen i destinationen kommer med förslagen och är delaktiga i varje steg av arbetet. För att inte Destinationen skall förlora sina kvaliteter måste vi arbeta med både ekologisk, ekonomisk, kulturell och socialt/etisk hållbarhet, säger projektledaren Maja Frost .
Turismens utveckling gynnar inte bara turistföretagen. I destinationsbolagets styrelse ingår också bland annat Mekanotjänsts vd Lennart Edling.
– Vi har ständigt behov av att rekrytera kompetent personal. Ett attraktivt fritidsliv och arbetstillfällen i andra branscher för till exempel medföljande partners gör det lättare för oss att få tag i den kompetens vi behöver, säger Lennart Edling .
VIKTIGT! Under Entreprenörveckan Båstad arrangerar tidningen RESFORUM i samarbete med Visita Besöksnäringens Dag 24 juni , där är destinationsutveckling en av programpunkterna. Mer information om det kommer snart här på rt-fourm, missa inte det!