Ange fuskare – slipp böter
Transportstyrelsen tar ett radikalt grepp för att fälla fler bussbolag för brott mot vilotidsreglerna – ett bussbolag ska kunna ange ett annat och därmed själv slippa sanktionsavgiften - fast det här var bara rt-forums traditionella aprilskämt!
Djuplodning? Ja den etiketten satte redaktionen på årets aprilskämt. Även om Transportstyrelsens tilltag mot branschen ibland kan verka som ett skämt - om än tämligen kostsamt - så har de hittills inte använt sig av angivare för att sätta fast fler. Men inspirerade av verkligheten skruvade rt-forum till det litet till och fabulerade ihop följande aprilskämt 2015. Vi hoppas verkligen att ingen tog illa upp. Här nedan kan alla åter läsa vårt långa, långa aprilskämt:
Bussbranschen i Sverige har länge rasat mot det stelbenta regelverket kring kör- och vilotider. Som rt-forum rapporterat tidigare så är det snudd på omöjligt att inte drabbas av företagsbot, så kallade sanktionsavgifter. Det handlar om summor som kan bli mycket kännbara. Speciellt kännbara blir företagsboten för det mindre eller medelstora bussbolaget, det har hänt att en busstvätt kostat 200 000 kronor för ett bussbolag.
Sveriges Bussföretag har framfört kritik till Transportstyrelsen om hur myndigheten tolkat EU:s regelverk och sköter sin verksamhet här i landet och fått visst respons hos förre generaldirektören Staffan Widlert som gick i pension för en månad sedan.
Nu har Transportstyrelsen reagerat på branschens kritik, men knappast i den önskade riktningen. Tvärt om. I stället har myndigheten sedan en dryg månad förberett en ny underorganisation, Projekt Stoppa Fusket, för att få ännu fler att åka fast än vad som är fallet i dag med hjälp av ny teknisk utrustning och villiga angivare.
– Personligen är jag övertygad om att i princip alla bussbolag borde drabbas av sanktionsavgift för brott mot kör- och vilotidsregelverket förr eller senare. Inte en chans att någon kan sköta sig korrekt, det skulle väl i så fall vara bussbolag som knappt har någon verksamhet. Branschen klagar, okej, då låter vi branschen hjälpa oss att hitta fler fuskare, säger Viggo Utas, nyrekryterad projektdirektör på Transportstyrelsen med uppgift att köra just Projekt Stoppa Fusket.
För att kunna bli angivare till myndigheten måste bussbolaget anmäla sig till projektet och samtidigt kvittera ut den speciella teknikutrustning som krävs för att fullfölja uppdraget. Utrustningens centrala del är en speciell digitalkamera som behövs för att dokumentera överträdelserna. Kameran ser ut som en vanlig enkel digitalkamera men är så mycket mer. Bland annat känner den av eventuella digitala färdskrivare i de bussar som den riktas mot och registrerar allt i realtid. Tekniken har tidigare använts för att avslöja kassaregisterfusk på restauranger av Skatteverket, där känner kameran av uppgifterna i det digitala kassaregistret, tiden markeras och bilden på den försumlige personen i restaurangen förevigas och kan därmed knytas till överträdelsen.
Det är alltså ingen slump att Viggo Utas värvades från Skatteverket till Transportstyrelsen på initiativ av S-MP-regeringen som vill komma åt den här typen av fusk liksom mycket annat. Precis när den tidigare generaldirektören Staffan Widlert gick i pension men innan den nytillträdda Maria Ågren ännu hunnit sätta sig in i verksamheten fick Viggo Utas sitt uppdrag inne i myndigheten och han var inte sen att utnyttja läget för att å regeringens vägnar snabbt sjösätta det nya projektet:
– Jag har lång erfarenhet av att hitta såväl fuskande företag som dito privatpersoner i min tidigare roll som kontrollagent på Skatteverket, berättar han. Där var jag också med att om att införa den bonus som tillföll de som lyckades sätta dit någon, en bra morot för att få fler tjänstemän att sätta dit mera företag. Och så kommer det att bli på Transportstyrelsen också, jag räknar inte minst själv med att tjäna en försvarlig hacka när angiverierna börjar ta fart på allvar – eftersom det är min idé så går 1,8 procent av de pengarna in på mitt bonuskonto. Det är viktigt för att främja entreprenörskapet också inom myndigheter som Transportstyrelsen, det ska löna sig ta hem pengar till staten. Därför har vi också befriat bonusinkomsterna från all form av skatt.
Rt-forum erfar att de stora bussjättarna inte omfattas av den nu inledda klappjakten på fuskare inom bussbranschen. Således går det inte att ange Arriva, Keolis, Nettbuss, Swebus, Veolia eller Bergkvarabuss. Skulle någon ändå försöka sig på det så kommer det bussbolaget, om det tillhör de mindre i branschen, genast att drabbas av sanktionsavgift.
Varför ska branschens allra största aktörer komma undan risken att bli angivna, hur tänker ni?
– Inte alls konstigt, de stora jättarna som typ Keolis har ju resurser att anlita en massa stjärnadvokater och ruggigt skickliga jurister, då kan det bli jobbigt värre för oss på myndigheten så den situationen vill vi naturligtvis undvika, säger Viggo Utas. Han tillägger:
– Dessutom är det uppenbart att det är hos de väldigt många små bussbolagen som de många pengarna finns totalt sett. Sveriges Bussföretag har ju själva utrett och konstaterat att de högsta vinstmarginalerna finns hos just mindre bussbolag. Välskött ekonomi, har det sagts. Jag tänker mig att det omfattande fusket utgör en inte föraktlig del av förklaringen till att de där små bussbolagen skär guld med täljknivar. Men det ska vi snart få slut på.
Som Viggo Utas ser på saken kommer det här att bli ett självspelande piano som tuggar in sanktionsavgifter i strida strömmar till stadsbudgeten. Ena gången är det bussbolag A som anger bussbolagen B och C, nästa gång är det bussbolag C som anger de bägge övriga om allt går som planerat. På så sätt bör i princip alla svenska bussbolag inom några få år att ha drabbats av rättmätiga sanktionsavgifter för de brott mot kör- och vilotiderna de helt enkelt inte kan låta bli att begå. I alla fall som Viggo Utas uppfatttar verkligheten från sitt stora skrivbord på myndigheten.
Det må vara hur det vill med den saken. Men tänk om det kommer att gå trögt med angiveriet branschkollegerna eller konkurrenterna emellan bland bussresearrangörer och små bussbolag, kanske är angiveriviljan låg eller rent av obefintlig, det vet ingen ännu. Om inte ett enda bussbolag anmäler sig som frivillig angivare åt Transportstyrelsen, vad händer då? Jo, i så finns en Plan B väl dold i Projekt Stoppa Fusket.
Kan vi få veta något om Plan B?
Först vill Viggo Utas inte avslöja vad Plan B går ut på, eftersom han är övertygad om att den aldrig kommer att bli aktuell. Men efter några minuters tjatande från redaktionen släpper han huvuddragen i den till rt-forum:
– Skulle det nu vara så illa att allt för få bussföretag passar på tillfället att ange ett annat bussbolag som fuskar så blir det andra bullar, lita på det. Då kommer vi att lotta ut sanktionsavgifter bland Sveriges runt 500 mindre bussbolag.
Men ni kan väl inte ta ut sanktionsavgift av bussbolag som inte gjort sig skyldiga till minsta överträdelse mot kör- och vilotidsreglerna?
– Som jag ser det finns inga oskyldiga, den uppfattningen delar Transportstyrelsens tjänstemän i allmänhet och deltagarna inom Projekt Stoppa Fusket i synnerhet. Dessutom inbringar de här åtgärderna stora pengar till statskassan och vissa medel till mig själv, vilket givetvis också är välkommet.
Vad ska du göra med alla bonuspengarna som hamnar på ditt eget speciella bankkonto då?
– Eftersom det är 1 april i dag så kan jag säga att jag planerar att åka på en riktig lyxsemester till jul som jag troligen bokar redan nu. Jag åker helt säkert ensam, hustrun och barnen får stanna hemma. Det ska bli så skönt att få sig en välbehövlig långledighet, kanske på Bora-Bora i Franska Polynesien, det är man väl värd som hårt arbetande entreprenör och hög tjänsteman. Sannolikt blir jag borta ända till 1 april 2016. Eller varför inte ännu ett år, till 1 april 2017? Det gäller att passa på medan man är ung, så se upp alla härliga infödingar där nere, hallå Bora-Bora, här kommer jag!