11 dagar i bilkö
Stockholmarna sitter längst tid i bilköer i hela Norden, 11 arbetsdagar om året tillbringas bakom ratten – så det är hög tid att byta till bussen.
Även om navigatortillverkaren inte har det syftet med sitt index så är det ändå en tydlig indikation på det ohållbara i att så många använder bilen som transportmedel till arbetet. Kollektivtrafiken måste öka i de städer som växer snabbast. Och det gör bland annat Stockholm, Göteborg och Uppsala i Sverige samt många andra städer i övriga Europa.
Stockholm ligger på plats 13 av de 39 europeiska städerna med mest trängsel. Det är en förbättring med en plats från 2013, då Stockholm låg på 12:e plats. Med i genomsnitt 30 minuters bilväg till arbetet satt stockholmarna fast i trafikköer nästan 11 arbetsdagar under 2014, vilket inte är någon förbättring från året innan. Trängseln i Stockholms rusningstrafik ger i genomsnitt 23 minuters försening. Måndag morgon, samt onsdag och torsdag kväll var de sämsta tiderna att ta sig ut i trafiken under rusningstrafik. Den 5 juni 2014 var den dagen där trängseln och förseningarna var störst i Stockholm.
Trafiksituationen i Göteborg och Uppsala har försämrats något sedan 2013. Båda städerna sjunker en placering. Bland de Nordiska städerna går Göteborg från plats 11 till 10 och Uppsala från plats 10 till 9. I Göteborg var den 5 juni den trängsta dagen, och i Uppsala var det den 11 januari. I Malmö är läget oförändrat och trots att staden är betydligt större än Uppsala så går det snabbare i bilköerna.
Med 30 minuters bilväg till jobbet satt göteborgarna fast i rusningstrafiken i genomsnitt 17 minuter per dag vilket motsvarar 8 arbetsdagar under 2014. Motsvarande satt Uppsalaborna fast nästan 7 arbetsdagar i trafiken under 2014, med en försening på 14 minuter per dag i rusningstrafik.
Nedan följer en lista över de mest trafikdrabbade städerna i Norden, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran innebär att en trafiktäthet på 30 procent betyder att en genomsnittsförare i exempelvis Stockholm upplever trettio procents längre färdtid jämfört med en tid på dagen där trafiktätheten är som lägst och trafiken flyter fritt. Mätperioden är helåret 2014 och siffran i parentes anger placering på listan år 2013. Trafiksituationen i de Göteborg och Uppsala har försämrats något från föregående år medan Stockholms trafiksituation var oförändrad.
NORDEN
1.Stockholm, 30 % (1)
2.Oslo, 25 % (2)
3.Stavanger, 25 % (3)
4.Helsingfors, 22 % (6)
5.Åbo 22% (5)
6.Århus, 22 % (7)
7.Köpenhamn, 21 % (9)
8.Bergen, 20 % (8)
9.Uppsala, 20 % (10)
10.Göteborg, 19 % (11)
11.Trondheim 18 % (4)
12.Malmö 16% (12)
13.Odense 14% (14)
14.Tammerfors 13% (13)
Nedan följer en lista över de femton mest trafikdrabbade städerna i Europa, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Mätperioden är helåret 2014 och siffran i parentes anger placering på listan år 2013.
EUROPA
1.Moskva 50% (1)
2.St. Petersburg 44% (ny på listan)
3.Bucharest 41% (ny på listan)
4.Warszawa 40% (4)
5.Rom 38% (5)
6.London 37% (9)
7.Marseille 36% (7)
8.Paris 35% (8)
9.Aten 34% (10)
10.Bryssel 33% (11)
11.Manchester 32% (21)
12.Hamburg 32% (15)
13.Stockholm 30% (12)
14.Milano 30% (ny på listan)
15.Neapel 29% (14)
Källa: Tom Tom