Seko: ”Löfven sviker vallöfte”
Regeringen vill miljardsatsar på järnvägen – men vill inte återförstatliga underhållet, vilket fackföreningen Seko ser som svek mot vallöfte, rapporterar DN.
7 april meddelade sagde Stefan Löfven att regeringen nu kommer att föreslå riksdagen att avsätta ytterligare 620 miljoner kronor för att komma åt det eftersatta underhållet av järnvägen under andra halvåret 2015. Och från nästa år vill regeringen avsätta 1,24 miljarder kronor årligen. Samtidigt sa statsministern att den statliga kontrollen av underhållet ska öka.
Däremot kom inte det besked facket väntade på, nämligen att staten ska återta underhållet i egen regi, något som Seko uppfattat som ett tydligt vallöfte före valet i höstas. I stället flaggade regeringens toppministrar om att nya besked ska levereras vid en presskonferens nästa vecka, alltså vecka 16. Denna presskonferens sker i samband med att den statliga utredning om järnvägsunderhållet – där kommer det att levereras svidande kritik mot hur Trafikverket skött planeringen och uppföljningen av järnvägsunderhållet, enligt DN.
Det är speciellt fackföreningen Seko på det statliga Ifranord som engagerat sig i återtagandefrågan. Inte så konstigt kanske, det är just Infranord som konkurrerar om kontrakt på järnvägsunderhåll med privata aktörer. Ett regeringsbeslut om återtagande av underhållet skulle säkra många uppdrag och jobb åt just Infranord. Före valet lovade Stefan Löfven att Infranord i etapper skulle förvandlas till en del av Trafikverket och därmed skulle också staten successivt ta över underhållet.
Men den ljuva musiken från Socialdemokraterna har nu övergått i falska toner, i alla fall är det falska toner och svek de enda toner som fackförbundet Seko nu kan uppfatta. Det talas bara om att staten ska ta kontrollen över underhållet och det talas om mer pengar till underhållet, uppger en besviken Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord till DN.
Men infrastrukturminister Anna Johansson tilbakavisar Sekos anklagelser om ett sviket vallöfte. Enligt henne handlade vallöftet framför allt om att tågen ska komma och gå i tid, sedan kan det vara såväl statliga som privata aktörer som sköter underhållet, så länge tågen går som de ska har den frågan en underordnad betydelse.