Rubelras knäcker ryssturismen
Den ryska turismen till Finland halverades redan förra året – och nu dalar ryssturismen även till Stockholm, rapporterar Insider Plus. Omvänt är det dock guldläge.
Att de svenska turisterna sviker beror dock inte så mycket på rädsla för att resa till Ryssland i tider som dessa. Däremot är det knöligt att få resan att fungera: Dels måste kryssarturisten tillbringa en dag i Tallinn på utresan och eftersom visumfriheten är begränsad till 72 timmar blir det ett ganska kort besök i Sankt Petersburg. Om turisten väljer att stanna längre så slutar resan i Helsingfors på returvägen. Annars är det guldläge för svenska turister som reser till Ryssland - nu får svensken mycket för pengarna i det stora landet, mer än på mycket länge.
Därför har St Peter Line utvecklats till ett fartyg för ryska turister, vilket kanske inte var tanken när linjen öppnade för ett antal år sedan. Nu går det två turer i veckan med det 29-åriga fartyget Princess Anastasia som tidigare hette Olympia och gick för Viking Line. Servicen ombord håller god klass och det finns taxfree-butiker ombord. Länge har det gått bra, tack vare ryssarna – förra året ökade turismen till Stockholm med åtta procent. Men i januari i år rasade antalet ryska turister med 30 procent.
Men det kommer att bli värre: Flera ryska researrangörer och bussreseföretag i Sankt Petersburg har gått i konkurs vilket också kommer att påverka St Peter Line på sikt. Rederiet parerar med att börja marknadsföra Tallinn, Sverige och Finland på den gigantiska kinesiska marknaden. Där tar rederiet hjälp av sitt redan befintliga samarbete med Finnair som sedan länge är etablerade i bland annat just Kina.
Som rt-forum och RESFORUM rapporterat tidigare i samband med resemässan Matka i Helsingfors så har redan rysstappet märkts av i Finland. Där rasade den ryska turismen med över 50 procent i december och januari som är stora ryska resmånader normalt sett. De få ryssar som ändå kommer till Finland konsumerar mycket mindre i dag – vilket naturligtvis hänger samman med den skraltiga rubelkursen. Finland har försökt locka andra till landet för att ersätta rysstappet, men det har visat sig vara svårt. Värst är läget för gränshandeln i östra Finland nära ryska gränsen där de ibland nybyggda köpladorna nu gapar tomma, ryssarna har helt enkelt inte råd att köpa något längre vilket innebär en katastrof för dem som investerat i gränshandeln på senare tid.
Omvänt har Ryssland blivit mycket billigare för svenska och andra västerländska turister. Här finns faktiskt en utmaning för alla bussresearrangörer som vågar ta upp den ryska möjligheten. Trots den krångliga visumanhanteringen kan det vara just nu som det går att locka svenskar till de ryska resmål som ligger nära, då får turisten mycket för sina pengar. Och de researrangörer som vill köra kombo med flyg till Ryssland och hyra in lokala bussbolag på plats kan se fram emot låga flygpriser och bra villkor med de bussbolag som ännu rullar i exempelvis Sankt Petersburg.