23948sdkhjf

SL förlorade plankarmål

Den kvinna som SL drog inför domstol för plankning i Stockholms tunnelbana friades av Tingsrätten – SL väljer att inte överklaga vilket kan leda till nya stora kostnader för SL.
REFLEKTERAT
Rt-forum rapporterade om fallet med kvinnan som klivit på tunnebanan i Stockholm med sitt accesskort som enligt henne fick grinden att öppnas och visa grönt ljus. Vid biljettkontrollen senare på dagen visade det sig att ingen avgift dragits på accesskortet. Alltså hade kvinnan plankat och skulle betala kontrollavgift. När kvinnan vägrade tog SL fallet till Tingsrätten. Då hade kravet på henne ökat till 3 500 kronor plus rättegångskostnader – om hon förlorade.

Trots att flera jurister gissat på seger för SL blev det tvärt om. Kvinnan friades och SL väljer att inte ta fallet vidare till Hovrätten. Detta kan i sin tur leda till att många som råkat ut för samma sak som kvinnan kan komma att använda den nu aktuella tingsrättsdomen för att kräva tillbaka pengar de fått betala. Hur många fall det rör sig om är osäkert, men att systemet inte alltid fungerar har rt-forums redaktion själva erfarit genom att använda accesskortet reskassan. Kortet har feldebiterats av flera gånger vid autmatspärrarna samt av de handhållna läsare som används på bland annat Roslagbanan, både till SL:s för- och nackdel – Redaktionen kollade det via att logga in på "Mitt SL" och det kan alla naturligtvis göra med hjälp av en smart telefon eller bärbar dator.

Just detta att resenären alltid är skyldig att se till att resan är betald har varit SL:s käpphäst sedan många år. På de gamla remsornas tid gällde att resenären var skyldig att se efter att spärrvakt eller bussförare stämplade rätt. Nu med de nya accesskorten gäller samma sak: I princip ska resenären även vid grönt ljus i spärren gå till närmaste bemannade lucka för att mäta upp kortet igen och se om det belastats med rätt avgift. En fullkomligt löjlig inställning, tyckte Tingsrätten och sågade SL:s talan mot kvinnan. Ett så omständligt förfarande kan inte försvaras, enligt rätten, den som får grinden att öppnas måste kunna utgå ifrån att resan är betald. Och skattebetalarna har all anledning att ifrågasätta miljardsatsningen på de spärrar som alltså ändå inte skulle få användas av en resenär som vill resa utan risk för att planka omedvetet.

Att SL accepterar tingsrättsdomen ska dock inte tolkas som att trafikorganisationen håller med om kritiken mot kravet att resenären alltid måste dubbelkolla accesskortet. Nu vill SL införa nya automater som ska stå innanför spärrarna – där ska resenärerna kunna kontrollera att resan verkligen betalats med kortet efter att man väl fått grönt ljus i själva spärren. Nej, det här är inget aprilskämt, det här uppger SL vara planen inför framtiden och redan nu finns sådana automater vid några stationer. Det blir alltså en ny stor investering i stället för att förbättra eller möjligen byta ut de kortläsare vid spärren som uppenbarligen inte fungerar helt hundra. Då blir det att ställa in sig på dubbel avläsning av sitt accesskort i framtiden. Nya automater innanför spärrarna innebär nya kostnader för ekonomiskt hårt belastade SL, således. Frågan om hur resandet ska underlättas så att fler vill kliva på tunnelbanan tycks vara långt borta.

Fotnot. Problemet som beskrivs ovan gäller SL:s accesskort reskassan, alltså ett kort laddad med pengar för enstaka resor, biljettavgiften dras då när kortet läggs mot läsaren i spärren, eller borde borde göra det i alla fall. Resenärer med 30-dagarsbiljett kan inte drabbas på det sätt som rt-forum relaterar till här och resenärer med måndadskort behöver inte uppsöka spärren eller de kommande automaterna för att se att allt står rätt till vid varje resa som reskassans resenärer nu tvingas göra. För 30-dagarsbiljett räcker det med att kolla varje månad att kortet verkligen aktiverats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078