Dags för Kollektivtrafikdagen
Kollektivtrafikdagen genomförs 6 maj – en av programpunkterna är avtalens drivkrafter som givit ny inriktning och lyft fram kollektivtrafikens roll i samhället.
Inte anmält deltagande? Klicka HÄR för anmälan och mer information om Kollektivtrafikdagen och dess partners! Här nedan ett axplock av det som kommer att hända under endagsseminariet på Cirkus i Stockholm 6 maj:
Anna Grönlund , Branschchef på Sveriges Bussföretag, framträder under punkten Avtal för fler resenärer – så arbetar vi. Upphandlingarnas stora betydelse för kollektivtrafikens positiva utveckling. Vi hör dessutom goda exempel ur verkligheten som Norrtäljetrafiken som ä nda sedan starten haft ett stadigt ökat resande och nöjda resenärer. Hur har avtalet skapat förutsättningar för det? Anna Mostert , sektionschef för buss SLL och Anna Jonasson , operativ chef Nobina AB berättar om det.
Stadsbussarna i Lund - En satsning för fler resenärer i kollektivtrafiken. Jan Åke Bergmark , affärsområdeschef på Skånetrafiken och Jürgen Lorenz , vd Nettbuss stadsbussarna berättar hur de gjort där.
Ulrika Egervall , Förhandlingschef Sveriges Bussföretag, går igenom spelregler för branschen. I samband med avslutade upphandlingar finns olika uppfattningar mellan arbetsgivare och fack om hurudvida anställningarna är otrygga eller ej.
Håkan Johansson , Trafikverket ska förklara hur bättre samverkan mellan utbyggd kollektivtrafik och bostadsbyggande kan leda till att fler bostäder byggs – något som är nödvändigt i de svenska storstäderna som har snabb tillväxt. Om det inte finns bostäder så riskerar tillväxten att brytas.
Bland övriga ämnen som kommer upp på det stora branschmötet kan nämnas biljett- och betalprojekt – Niclas Lindersson och Peter Nilsson ska förklara hur branschens förmåga att samverka och leverera lösningar som förenklar för resenärerna är tänkt att gå till: Reseplanerare med köprfunktion, standard för mobila biljetter och mycket mer om de framtida kontantlösa betalsystemen.
Mattias Andersson , Svensk Kollektivtrafik, kommer att redogöra för ämnet kunskapsbaserad kollektivtrafik och omvrdsanalys. Kunden kan inte ha fel, vad har branschen lärt av drygt 90 000 intervjuer det senaste året? Och vilka strategiska vägval behöver göras? Det ska Mattias Andersson försöka reda ut.
Detta och mycket mer kommer att behandlas på årets viktigaste branschmöte för alla inom kollektivtrafiken. Givetvis blir det politisk debatt också, eftersom politiken styr villkoren för hela branschen. Hela programmet finns på hemsidan, www.kollektivtrafikdagen.se .