Kina vill tåga till Indien
Kina vill bygga järnväg till Nepal, banan är tänk att gå från den befintliga järnvägen i Lhasa till Katmandu – rakt under världens högsta berg, Mount Everest.
Det låter nästan för absurt för att vara sant. En järnvägstunnel under Mount Everest. Och det är inte sant, i alla fall inte än, projektet är bara på planeringsstadiet, och inget beslut om något tunnelbyggande har ännu fattats. Men ett sådant kan komma, för klart är att Kina har en uttalad ambition att bygga en järnväg till Nepals huvudstad Katmandu. Enligt en kinesisk järnvägsexpert är inkluderar den mest logiska sträckningen då en tunnel under världens högsta berg. Kina har det senaste decenniet genomfört en omfattande utbyggnad av framförallt snabbtågsnätet i Kina, och landet har även flera olika ambitiösa planer på järnvägsprojekt runt om i Asien.
Det är så klart ett minst sagt ambitiöst projekt, men när det gäller den kinesiska järnvägsutbyggnaden så har utvecklingen präglats av just ambitiösa projekt. Kina invigde till exempel sin första snabbtågssträcka 2007. Idag har landet mer snabbtågsräls än resten av världens länder tillsammans.
Kina har även planer på att bygga en snabbtågssträcka från London, via bland annat Paris, Berlin, och och Moskva och sen genom Ryssland till Kina. En annan sträcka planeras från västra Kina, genom bland annat Kazakstan, Iran och Turkiet för att sen sluta i Berlin. En tredje sträcka planeras från södra Kina genom hela Sydostasien till Singapore.
En järnväg mellan Tibets centralort Lhasa och Nepals huvudstad Katmandu framstår i sammanhanget som allt annat än omöjligt, trots att det eventuellt innebär en tunnel under Mount Everest. Järnvägen från Peking till Lhasa är den högsta i världen och når 5 072 meters höjd, därför finns det syrgasmasker i tåget för att hjälpa mot höjdsjuka. Redan i dag har järnvägen förlängts från Lhasa som ligger på 3 660 meter över havet, söder ut. Men inte särskilt långt ännu.
En järnväg till Katmandu hade eventuellt även kunnat innebära närmare ekonomiska band mellan Kina och Indien. Men Indien har än så länge inte reagerat positivt på förslaget. Regeringen i New Dehli är oroad över vad den ser som ett stadigt ökande kinesiskt inflytande i grannlandet Nepal. Kina har de senaste åren finansierat stora infrastrukturprojekt i Nepal, såsom vattenkraftverk och flygplatser.
Den strategiska rivaliteten mellan Indien och Kina har ökat i takt med att länderna blivit rikare. Och inklämt mellan dessa världens två folkrikaste länder ligger Nepal, som nu riskerar att hamna än mer i kläm mellan sina giganter till grannar.
*) Mount Everest brukar klassiskt anges vara 8 848 meter högt - men senare tiders mätningar med den senaste lasertekniken har visat att berget faktiskt är högre, nämligen 8 850 meter.