23948sdkhjf

Signalteknik på spåret i 100 år

Bombardier firar i dagarna ett sekel som aktör inom teknisk utveckling av signalteknik för järnväg – men 1915 var det LM Ericsson som började.
Det var våren 1915, mitt under första världskriget, som svenska staten gav L.M. Ericsson i uppdrag att utveckla inhemsk kompetens för produktion av tågledningssystem och signalapparatur. I det första styrelseprotokollet för LME Signal AB sägs: ”Efter hemställan från VD beslöts att bolaget skulle upptaga fabrikation av järnvägssäkerhetsapparater, elektriska ställverk för järnvägar mm dylikt samt i sammanhang härmed fick hos bolaget anställas lämplig expert på detta område.”

Resten är järnvägsteknisk historia. Sverige var först i världen med centraliserad trafikledning (1938), med datoriserade ställverk (1978) och med avancerade säkerhetssystem (ATC). Svenskutvecklade system är stommen i den globala ERTMS-tekniken. ERTMS har blivit en europeisk exportsuccé och fler sådana system har sålts till kunder i andra världsdelar än i Europa.

Det som idag är Bombardier Rail Control Solutions har huvudkontor och utvecklingscenter i Sverige. I Liljeholmen i Stockholm arbetar 600 ingenjörer och härifrån leds en för många okänd it-industri med 3 600 medarbetare på sex kontinenter. Kontor finns även i Göteborg och Hässleholm.

Med utgångspunkt i och erfarenheter från projekt i Sverige och andra länder har Bombardier genomfört och initierat signalprojekt vid exempelvis höghastighetslinjer i Kina, tunnelbanor i Madrid, stambanor i Zambia och gruvjärnvägar i Indonesien.

– De gångna 100 årens utveckling inom signaltekniken har medfört enorma framsteg i säkerhetsnivåer och hastigheter samtidigt som vi har sett en revolution inom kommunikationsteknik, automatisering och kapacitet. Vi ser fram mot att fortsätta att ge vårt bidrag till järnvägens signalinfrastruktur under många år framöver, säger Peter Cedervall , vd Bombardier Rail Control Solutions.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062