Lund allt närmare spårväg
Den planerade spårvägen i Lund kan få statlig medfinansiering via regeringens nya stadsmiljöavtal – i så fall kommer byggstarten allt närmare ett genomförande.
– Förutom Lund, planerar sex andra svenska städer nya utbyggnader av modern spårväg innan 2025. För dem innebär den här satsningen nu en unik möjlighet att ta del av Lunds kunskaper och erfarenheter av att bygga ett helt nytt system, säger Hans Cruse , tf kanslichef på Spårvagnsstäderna.
Trafikverket arbetar just nu med att ta fram ramverk för hur regeringens nya stadsmiljöavtal som ska stimulera och medfinansiera satsningar i städerna kollektivtrafik ska fungera. Uppdraget kommer att rapporteras till regeringen den 20 maj.
– Det är viktigt att ramverket för stadsmiljöavtalen stimulerar att olika trafiklösningar kan testas, utvärderas och jämföras med varandra. De planerade satsningarna på spårväg och stadsutveckling som finns i flera städer kan generera just de effekter regeringen vill se med stadsmiljöavtalen, att få fart på bostadsbyggandet och att utveckla städerna på ett både ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt, säger Hans Cruse.
Sammanlagt finns det planer på 120 km ny spårväg i sju svenska städer fram till år 2025. Vissa spårvägsprojekt är redan beslutade och finansierade med lokala, regionala och nationella medel. Andra projekt har pekats ut i översiktsplaner och ligger tidigare i planeringsprocessen – vilket innebär att deras genomförande ligger längre bort i framtiden.
Det är dock inte alla som gillar spårvägsplanerna och i Lund har det till och med bildats ett lokalt politiskt parti med syfte att skrota spårvägsplanerna i staden, nämligen FNL. Namnet väcker kanske tankar hos äldre som var med när Lundavänstern agerade runt 1970 och FNL-grupperna ville kasta ut USA ur Vietnamn. Men det nya partiet FNL betyder För Nya Lund och dess 4 ledamöter i kommunfullmäktige står nära Allianspartierna med det viktiga tillägget att partiet är mot spårvägar i alla former i Lund. Dock är en klar majoritet av ledamöterna för att gå vidare med spårvägsplanerna där den nämnda finansieringen varit den stötesten som nu kan komma att lösas.