Blombäck till bussbranschen
Efter 13 år har Yvonne Blombäck lämnat politiken och startat eget företag – just nu har hon uppdrag åt Sveriges Bussföretag.
– Jag är en utvecklare, jag har utvecklat en hel del interna program kring trafikfrågor för Miljöpartiet i Stockholmsregionen men också nationellt. Nu kände jag att det var dags att låta någon annan ta över det politiska arbetet i Landstinget, säger Yvonne Blombäck .
Hon kandiderade visserligen till Riksdagen, men ganska långt från valbal plats på listan. I stället kom beslutet att starta eget företag: Y Blombäck Kommunikation, med fokus på hållbarhetsfrågor.
– Jag är nämligen en blandning av saker, vill jobba med samhällsplaneringsfrågor men jag vill också jobba med konsumtionsfrågor kopplat till hållbar utveckling. Dessutom älskar jag att hålla på med målstyrning, uppföljning, struktur och organisation. Det är ett så brett spektrum att det inte finns ett sådant jobb, alltså startade jag det här företaget, säger Yvonne Blombäck.
29 december träffads Yvonne Blombäck och Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag över en lunch. Då fick hon höra talas om ett nytt projekt, nämligen opinionsbildning genom att hjälpa alla de 11 lokala branschföreningarna med deras verksamhet riktad mot utåtriktat arbete. Hon kände att uppdraget var klippt och skuret, lämnade in en offert och fick uppdraget den 20 januari i år.
– Jag har redan besökt de allra flesta av de här 11 föreningarna och bland annat hjälpt till med deras verksamhetsplanering.
Ett bra exempel är Gotlands Busstrafikförening där vi kommer att ha en work shop 21 maj. Vi kommer att ta upp den nya kryssningskajen som ska byggas i Visby.
– Det har varit mycket roligt att jobba med den gotländska föreningen, de hade ingen verksamhetsplan när jag var där första gången. Två veckor senare hade de ett förslag på verksamhetsplan, tre veckor senare hade de sin stämma och står de som exempel för andra föreningar att det går om viljan finns, säger Yvonne Blombäck.
Snart händer det saker inom CWUX, bussbranschföreningen som omfattar Uppsala-, Västmanlands-, Dalarnas- och Gävleborgs län, enligt Yvonne Blombäck. På deras kommande årsmöte kommer personer från Uppsala Klimatprotokoll för att berätta om sitt arbete med Mobility management. Målet är att hitta samverkansformer med den lokala bussbranschen. Efter det är det dags för Västra Sveriges Bussföretag med fokus på det Västsvenska Paketet – en enorm samhällsplaneringsfråga. I Skåne har mycket handlat om tillträdet till Malmö centralstationen för bussar i beställningstrafik. I Örebro finns konflikt mellan cykel och buss som Yvonne Blombäck tänker ta tag i tillsammans med Örebro/Värmlands Bussföretag. Många frågor rör kontakter med regionala och lokala politiker.
– Här ska vi vara med, bussföretagen ska vara en aktör i den här processen, det har de inte varit på detta sätt tidigare. Där kan jag göra en insats för att föreningarna ska få den rollen. Det handlar om många frågor där samhället och bussvärlden borde mötas mycket mer.
– Allt det jag gör kopplas till Sveriges Bussföretags antagna mål för 2020, för mig handlar det om målstyrning, det finns många mål som alla verksamheterna knyter an till, säger Yvonne Blombäck.
FAKTA/Yvonne Blombäck
Blev värvad av Miljöpartiet i hemkommunen Värmdö efter valet 2002. Första uppdraget blev ersättare i inom bygg- och planfrågor. Inte så konstigt eftersom hon är biolog och samhällsplanerare i kombination. 2004 blev hon gruppledare för MP i Värmdö, i valet 2006 blev det Stockholms läns landsting och posten som MP:s trafikpolitiska talesperson. Det blev en hel del trafikpolitiska uppdrag utöver det under de år som följde.