Låg respekt för 40-skylten
Nästan hälften av alla förare av motorfordon kör för fort på kommunala 40-vägar, det visar mätningar i 23 orter runt om i landet.
– Bilister har stor respekt för de lägre hastighetsgränserna eftersom förekomsten av oskyddade trafikanter är stor. Ändå visar resultaten att hastighetsefterlevnaden är sämst vid 40 km/tim. Vad vi behöver nu är beteendepåverkande åtgärder riktade mot trafikanter. Kommunerna kan göra sitt genom att skapa gator som är självförklarande vad gäller hastighetsgräns. Merparten av 40-gatorna har en låg hastighetsefterlevnad, men flera av dessa gator har också en körfältsbredd på 4-4,5. Det kan man inte kalla självförklarande trafikmiljö, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén .
2009 fattades ett riksdagsbeslut som innebär att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras mellan år 2007 och 2020. Ett delmål är att minst 80 procent av trafiken på våra gator ska ske inom gällande hastighetsgränser. VTI och NTF följer genom dessa tätortsmätningar upp förändringar av trafikanternas hastighetsval på det kommunala huvudvägnätet.
– Under 2014 dödades 72 personer på det kommunala vägnätet och cirka 42 procent av de dödade var gående eller cyklister i kollision med motorfordon på gator där hastighetsgränsen var 50 kilometer i timmen eller lägre. Forskning visar att det är ungefär fem gånger högre risk för en fotgängare att dödas om denne blir påkörd i 50 kilometer i timmen jämfört med om hastigheten är 30 kilometer i timmen. Det finns därför en stor potential i att minska antalet dödade genom att minska hastigheterna, säger Anna Vadeby , forskare på VTI.