23948sdkhjf

Mer kollektivtrafik för pengarna

Kostnaderna för den svenska kollektivtrafiken ökar snabbare än resandet – men skillnaderna är stora mellan länen, konstaterar Sveriges Bussföretag.
I rapporten ”Läge för fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken” som Sveriges Bussföretag publicerar idag presenteras utvecklingen län för län. Sedan 2007 har produktionskostnaderna per resa i Dalarna, Örebro och Södermanland ökat kraftigt. Samtidigt har Värmland minskat sina kostnader. För att uppnå den samlade kollektivtrafikbranschens mål om en fördubbling av resandet i kollektivtrafiken till år 2020 pekar rapporten på konkreta förslag till åtgärder.

– Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt och klokt. En viktig del är att fullt ut implementera och tillämpa de gemensamma rekommendationer och dokument vi inom den samlade kollektivtrafiken tagit fram. Bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken, här finns en god grund att bygga vidare på för att snabbare nå målet, säger Peter Jeppsson , vd Sveriges Bussföretag och vd TransportGruppen inom Svenskt Näringsliv.

Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet ”Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik” där vi samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice för branschens avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket. Det gemensamma målet för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik är ett fördubblat resande med kollektivtrafiken fram till år 2020 och en fördubblad marknadsandel på sikt. Dock ökar resandet i dagsläget alltför långsamt för att målet ska kunna nås inom fem år.

– Målet är möjligt, men då måste framförallt de offentliga upphandlarna ta till sig de 
rekommendationer som även nationella intresseorganisationer som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Svensk Kollektivrafik står bakom, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062