23948sdkhjf

Bussen leder klimatligan

Bussen är ledande i utvecklingen för en svensk fossilfri fordonsflotta – på 14 år har andelen förnybart bränsle fördubblats.
Sverige når och överträffar klimat- och energimålen till 2020, det visar den kontrollstation som regeringen idag lämnar till riksdagen. Svensk bussbransch intar en tätposition i arbetet. Under perioden 2000-2014 har bussar med förnybart drivmedel mer än fördubblats.

År 2015 var andelen bussar som drevs med förnybara drivmedel inom den av upphandlade kollektivtrafiken cirka 87 procent av totalt 9 983 bussar. Även i den kommersiella trafiken ökar andelen förnyelsebara drivmedel kraftigt, HVO och RME är drivmedel som växer starkt. Här är siffrorna inte lika tydliga – flertalet bussar byggda för diesel kan till exempel också köras på HVO, vilket då inte syns i statistiken.

– Vi är stolta och glada över att vara ledande för ett framtida transport- och klimatsmart samhälle. En del av den starka svenska utvecklingen hänger ihop med de gynnsamma villkor vi haft för fossilfria drivmedel under senare år, en modell som innebär ett undantag från EUs regelverk och som nuvarande regering i december 2015 lyckades få förlängt av EU-kommissionen. Nu behöver vi skyndsamt finna en hållbar och långsiktig modell för de fossilfria drivmedlen även efter 2018, då nuvarande förlängda regelverk HVO och RME löper ut, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062