Dragkamp om spårdragning
Hur höghastighetsjärnvägen mellan Sveriges storstäder ska dras släpptes 1 februari – Värnamo slog ut Växjö i första ronden.
1 februari meddelade Sverigeförhandlingen att förhandlingar kommer att inledas med kommuner och regioner om totalt 13 stationsorter. Vidare kommer man att förhandla om den sträcka genom Småland som går via Värnamo. En historisk process tar sin början när förhandlingar i dag inleds med berörda kommuner och regioner om stationslägen, bostadsbyggande och medfinansiering.
– Vi har informerat berörda kommuner och regioner om sträckningsval genom Småland och att vi inledningsvis kommer att förhandla om totalt 13 stationsorter. Nu startar en viktig process där det handlar om att skapa bästa möjliga lösning för Sveriges första höghastighetsjärnväg. En satsning som kommer att skapa nyttor och tillväxt långt in i framtiden, säger HG Wessberg .
Under ett uppstartsmöte med kommuner och regioner har i dag Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman informerat om hur förhandlingsprocessen kommer att se ut samt vilka kriterier som ligger till grund för val av sträckning och stationsorter.
– Den sträcka som höghastighetsjärnvägen kommer att ta genom Småland blir via Värnamo, det vill säga den rakaste, minst kostsamma och den som genererar mest nyttor för hela höghastighetsjärnvägssystemet, säger Catharina Håkansson Boman .
– Vid valet av stationsorter har vi bland annat tittat på antal invånare, resandeprognoser, stationens betydelse som bytespunkt och bostadsbyggande, säger Catharina Håkansson Boman.
De 13 stationsorter längs de nya järnvägssträckorna som inledningsvis kommer att ingå i förhandlingarna är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås, Jönköping, Borås, Landvetter Flygplats, Mölnlycke, Värnamo, Hässleholm och Lund. Förhandlingar inleds också med Stockholm, Göteborg, Malmö, Huddinge och Södertälje eftersom de också får del av nyttorna som uppstår tack vare höghastighetsjärnvägen.