23948sdkhjf

”Modernisera Bussbranschavtalet”

Ulrika Egervall, vice vd i Sveriges Bussföretag, tar upp de utmaningar som årets avtalsprocess innebär - hon hoppas på förnyelse.
DEBATT
Den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på samverkan, kommunikation och kompromisser. Den arbetsrättsliga lagstiftningen vilar i mångt och mycket på att parterna träffar kollektivavtal med villkor som är anpassade till de olika branschernas förutsättningar. Ett kollektivavtal kan på så sätt stärka en branschs förutsättningar att skapa tillväxt och i förlängningen fler trygga arbetstillfällen.

Bussbranschavtalet träffades för första gången 2003 mellan Bussarbetsgivarna, idag Sveriges Bussföretag, och Svenska Kommunalarbetareförbundet. Avtalet föregicks av många och långa förhandlingar mellan parterna. Utifrån en mängd olika avtal som tillämpades av förbundets medlemmar skapades efter mycket givande och tagande ett enhetligt heltäckande avtal, som samtliga medlemmar skulle kunna använda. Bussbranschavtalet har successivt fasats in hos våra medlemsföretag och är nu Sveriges Bussföretags enda avtal på LO-området. Även om Kommunal är den största avtalsparten finns Svenska Transportarbetareförbundet med på ett hörn.

Det innebär att samtliga segment, upphandlad linjetrafik, turist-och beställningstrafik samt kommersiell linjetrafik tillämpar samma kollektivavtal. Ett och samma avtal som ska tillgodose behoven hos det stora bolaget som bedriver upphandlad linjetrafik i storstaden likväl som hos det lilla beställningstrafikföretaget på landsbygden. För att alla våra medlemsföretag ska vara konkurrenskraftiga och fortsätta kunna erbjuda en efterfrågad och uppskattad tjänst måste kollektivavtalet utvecklas i takt med utvecklingen i vår omvärld.

Sveriges Bussföretag har därför tagit fram en rapport i syfte att ge en så heltäckande bild som möjligt av bussbranschens alla fördelar, men också peka på de utmaningar som ligger framför oss, inte minst när det gäller att utveckla och modernisera Bussbranschavtalet. Vi är övertygade om att bussbranschen är en framtidsbransch som har mycket att erbjuda sina nuvarande och framtida medarbetare. Tillsammans med medarbetare och fackliga organisationer vill vi fortsätta att utveckla branschens livskraft så att den kan fortsätta generera trygga jobb med bra anställningsvillkor.

Rapporten landar väl i tiden då vi nu står inför en av de större avtalsförhandlingarna på många år. Det finns ca 650 kollektivavtal på svensk arbetsmarknad, 479 av dessa ska förhandlas under 2016. De flesta avtal löper ut den sista mars och när

Bussbranschavtalet löper ut den sista september är de flesta stora frågorna redan avgjorda, inte minst nivån på löneökningarna. Den spruckna samordningen inom LO kan komma att innebära en del utmaningar men då arbetsgivarsidan står enade kommer förhoppningsvis avtalen ändå hamna inom ramen för det som långsiktigt är bra för fortsatt tillväxt för Sverige. Att det är den konkurrensutsatta sektorn som ska sätta nivån på löneökningarna är det få som ifrågasätter, även på facklig sida. Det som kan stöka till det i förhandlingarna är olika kompensationskrav från facken på hemmamarknaden, som överstiger övriga avtalsområde. På bussidan har vi sedan lång tid tillbaka vant oss vi tuffa avtalsförhandlingar, som tyvärr inte sällan leder till konflikt. Sveriges Bussföretag har som målsättning att träffa årets avtal i god tid innan det nuvarande löper ut och utan att en konflikt bryter ut.

För att ge de bästa förutsättningarna för de kommande förhandlingarna genomförde vi en partsgemensam konferens med Kommunal, som både var välbesökt och uppskattad. Ett av syftena med konferensen var att lära känna varandra och utbyta åsikter innan skarpt avtalsläge infinner sig. Vi hoppas att vi lyckades åstadkomma bästa förutsättningar för det som komma ska och att vi och Kommunal kan fortsätta ett förtroendefullt samarbeta inom ramen för den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Rapporten, som presenterades vid konferensen, kan ses som en sort brygga mellan oss och Kommunal, där vi både kan identifierat de frågor som vi direkt kan samarbeta kring och de frågor som kräver lite mer av oss som parter för att nå fram till en lösning som är bra för både företag och medarbetare. Vi tror på bussbranschen och vi tror på den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Ulrika Egervall, Förhandlingschef och Vice vd i Sveriges Bussföretag

Fotnot. Debattartikeln publiceras också i TRAFIKFORUM nr 1, 2016 som 9 februari utkom som e-tidning och 12 februari även i pappersformat. Den rapport som nämns i debattartikeln finns att läsa på Sveriges Bussföretags hemsida, klicka HÄR för att läsa den.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078