Pendelprognos i telefonen
En ny mobiltjänst från SJ och Stockholmståg förutser förseningar i kollektivtrafiken – sedan 9 februari kan resenärerna se in i framtiden.
– Denna nya tjänst ligger helt i linje med SJs strategi om att ständigt förbättra det digitala kundmötet före, under och efter resan. Att få bättre koll på sitt tåg och eventuella förseningar är mycket efterfrågat av våra resenärer och med Stockholmstågs unika lösning blir detta nu möjligt för alla pendeltågsresenärer i Stockholm, säger Jenny Gejke , chef för SJ:s säljkanaler.
Via den matematiska algoritmen som ligger till grund för appen Pendelprognos får resenärerna tillgång till realtidsinformation för pendeltågen, säkrare trafikinformation vid förseningar och möjlighet att se var det finns bäst chans till sittplats ombord.
– Vi har byggt världens första tåghjärna. Utifrån år av historisk data om hur tågen har gått, kan appen upptäcka och räkna ut effekten av olika riskfaktorer i pendelnätet. På så vis kan resenären få information om hur tåget kommer gå, vilket ger bättre möjligheter att planera sin resa, säger Mikael Lindskog , kommunikationschef på Stockholmståg.
Pendelprognos ger också en unik överblick kring hur många andra resenärer som befinner sig vid tågets olika delar, vilket kommer öka chanserna att hitta en sittplats just för den aktuella resan.
Appen finns tillgänglig vid både Apple App Store och Google Play sedan 9 februari.