Bra 2015 för SJ
Bortsett från fjärde kvartalet gick SJ som tåget under 2015 – rörelseresultatet för helåret ökade med 57 miljoner kronor.
– SJ fortsätter att stärka koncernen med ett förbättrat resultat under 2015 trots att vi haft fler konkurrenter på spåret än tidigare. Samtidigt har vi lyckats väl i våra ambitioner att utveckla både effektivare arbetssätt och kundförbättringar, säger SJ:s vd Crister Fritzson . Han fortsätter:
– Resultatet för fjärde kvartalet var inte i nivå med samma kvartal föregående år. Främsta förklaringen är att vi 2014 hade intäkter från försäljning av lok. Resultatet för helåret 2015 ger oss handlingsutrymme och möjligheten att fortsätta investera i kundförbättringar.
Under 2015 har SJ både haft fler resenärer och nöjdare kunder. Under fjärde kvartalet ökade antalet resenärer med totalt en procent och på våra storstadslinjer med tre procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Linjen Stockholm-Oslo som trafikeras med X 2000 har varit väldigt framgångsrik där antalet resor har ökat med 25 procent efter sommaren, med fler avgångar och förkortad restid. Under året ökade antalet privat- och affärsresenärer med två procent och Nöjd Kundindex (NKI) förbättrades till 66 (63).
– Det har varit ett bra år för SJ och vi har förbättrat oss på många områden. Våra resenärer ger oss bättre betyg och förtroendet för oss har ökat. Det ser vi när allt fler väljer att resa med våra tåg, säger Crister Fritzson.
Även på linjen Stockholm-Malmö/Köpenhamn ökade antalet resor med cirka 11 procent och efterfrågan på längre resor har överlag ökat. På linjen Stockholm-Sundsvall/Umeå ökade antalet resor med sex procent. Vi står oss bra i konkurrensen från SL på linjen Stockholm-Uppsala med fyra procent fler resor. En annan positiv utveckling är att beläggningen i 1 klass fortsätter att öka.
– Vårt lojalitetsprogram SJ Prio fick under året 180 000 nya medlemmar och allt fler ungdomar än tidigare har gått med. Den genomsnittliga SJ Prio resenären har ökat sitt resande från 9 till 10 resor per år. Trenden att ta tåget fortsätter, något som både är bra för SJ och miljön, säger Crister Fritzson.
Kvartalsperiod oktober-december 2015
Nettoomsättningen uppgick till 2 352 miljoner kronor (2 355)
Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 100 miljoner kronor (228)
Periodens resultat uppgick till 72 miljoner kronor (179)
Helåret januari-december 2015
Nettoomsättningen uppgick till 9 052 miljoner kronor (9 065)
Rörelseresultatet ökade med 57 miljoner kronor och uppgick till 625 miljoner kronor (568)
Årets resultat uppgick till 471 miljoner kronor (460)
Styrelsen föreslår årsstämman en utdelning om 188 miljoner kronor (230), motsvarande 47,05 kronor per aktie
Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,19 gånger (-0,07)
Avkastning på operativt kapital uppgick till 13,2 procent (11,5)
Sjukfrånvaron uppgick till 6,3 procent (6,1)
Nöjd kundindex, NKI, uppgick till 66 (63)
Punktligheten för SJ:s fjärrtåg uppgick till 82 procent (81)
Punktlighet för SJs regionaltåg uppgick till 89 procent (89)