Samverkan lyfter kollektivtrafiken
Samverkan är en viktig framgångsfaktor för fungerande avtal för kollektivtrafik – det visar en ny uppsats från Linköpings Universitet.
Uppsatsen ”Att genom upphandling skapa goda förutsättningar för incitamentsavtal och samverkan i kollektivtrafiken” av Heidi Karlander har undersökt tre upphandlade kontrakt med incitament, det vill säga kontrakt där trafikföretaget får ökad eller delar av sin ersättning i relation till antalet resenärer. Det är Gävle stadsbusstrafik , Helsingborgs stadsbusstrafik och Trosabussen , en pendlingslinje mellan Trosa-Vagnhärad och Stockholm. Ursprungligen fanns också ett incitamentskontrakt för tågtrafik med i urvalet, men den analysen kunde inte slutföras.
Heidi Karlander har i uppsatsen intervjuat företrädare för trafikföretag (entreprenörer), offentliga beställare och infrastrukturhållare. Som sakkunniga har ett antal välkända företrädare från branschen fungerat: Håkan Bergqvist, ordförande för Kollektivtrafikens Avtalskommitté (KollA) inom Avtalsprocessen i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, Ulrika Frick ordförande RKM Västra Götalandsregionen (Mp), Johan Wadman Förvaltningschef RKM i Uppsala län samt ledamot i KollA och Anna Grönlund, Branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.
I uppsatsen studeras också inslag av så kallade samverkansavtal, det vill säga avtal mellan alla de tre parter som på olika sätt rår över den kollektivtrafik som den enskilde resenären möter. Att infrastrukturen underlättar för busstrafik gör bussen snabbare och därmed attraktivare för resenärer. Genom att till exempel kommunen, den regionala kollektivtrafikmyndigheten och trafikföretaget alla ingår avtal om gemensamma åtaganden och prioriteringar för kollektivtrafiken nås stora fördelar.