Stöd för elbuss i Lund
En körsimulatorstudie som ska visa en framtida elektrifierad busslinje i Lund får fem miljoner kronor av Energimyndigheten.
– I Lund ser man på möjligheten att ha laddsträckor där bussarna laddas under färd. Det är dessutom önskvärt att elektrifieringen görs så att den kan användas även av andra fordon, till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar, säger Arne Nåbo , projektledare och forskare på VTI.
Projektets mål är att i en körsimulator visa på en möjlig elbusslinje med hög användarvänlighet och som uppfyller framtidens krav på miljö- och energianpassning. Syftet är att medverka till att alla inblandande har användarperspektivet i åtanke när beslut ska tas om en eventuell elektrifiering av busslinjer i Lund.
– Vi kommer att utveckla modeller av elektrifierade gator samt en modell av en elbuss med möjlighet till laddning under färd. Implementeringen sker i VTI:s körsimulatorer, säger Arne Nåbo.
I körsimulatorn kan förare uppleva hur det är att köra den elektrifierade busslinjen och forskare kan studera förares beteende och upplevelse. Studier i körsimulator kan ge god vägledning om lämpliga utformningar, de är kostnadseffektiva samt gör att vi redan idag på ett realistiskt sätt kan uppleva körning på elektriska vägar. En mobil körsimulator kommer att användas vid demonstrationer i Lund för beslutsfattare, aktörer, intressenter och allmänhet.
– Den mobila simulatorn gör det möjligt att låta flera samtidigt se på simuleringen och i samband med detta diskutera olika aspekter av elektrifiering, hållplatsutformning med mera, säger Arne Nåbo.
Projektet består av fyra delar: framtagning av modeller för körsimulator, användarstudie i simulatormiljö, demonstrationer och kommunikation samt utvärdering av körsimulatorns effektivitet i opinionsbildning. Användarstudien ska göras med bussförare för att studera och utvärdera förarperspektivet .
– Bland annat ska vi studera om elektrifieringen påverkar körningen, hur elvägen samspelar med bussens elmotor och batteri samt upplevelse av vägmiljö inklusive hållplatser, säger Arne Nåbo.
Projektledare är VTI och övriga deltagare är Viktoria Swedish ICT och Lunds kommun. Projektet bedrivs inom ramen för K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik och ska fortgå till och med december 2017.