Dags för Vasloppsveckan
Nu görs de sista förberedelserna inför välkomnandet av över 65 000 skidåkare till Vasaloppets vintervecka – många bussar är inblandade.
Efter två varma vintrar med dåliga spår som följd testar nu Vasaloppet att utöka sin snöproduktion med mobila snökanoner på några platser. Syftet är att förstärka spåret mellan Sälen-Evertsberg för att få bättre spårkvalitet under loppen. Kanonsnö är mer kompakt än natursnö och står emot väder och förslitningar från deltagare bättre.
– Tack vare den fina vintern i Sälenfjällen kan vi låna deras kanoner och placera ut längs spåret, något som vi inte provat förut. Förhoppningsvis leder det till mer hållbara spår under första delen av sträckan, likt de sista milen från Oxberg där vi alltid lägger kanonsnö som grund. Fungerar det bra får vi både bättre spår och färre tunga snötransporter på vägarna, säger Vasaloppets arenachef Anders Holmberg .
Istället för att transportera all snö från lagret i Oxberg så placeras mobila kanoner till en början ut på starten i Berga by och i Tennäng. Möjligheten för ytterligare en enhet vid Evertsberg undersöks också.
– I övrigt följer vi vår genomarbetade snösäkringsplan och om kylan håller i sig kan det bli riktigt fina förhållanden när vi den 26 februari kör igång Vasaloppets vintervecka, säger Anders Holmberg.
Inför helgen 13-14 februari preparerades sträckan Vasslan-Mora (37 km) för alla tränande motionärer. På övriga delar sker bitvis arbete med maskiner närmsta tiden varför spårdragning just nu uteblir.
Att Vasaloppet är något som kräver mycket beställningstrafik med buss är välkänt - idrottsevenemanget har ju start och mål 90 km från varandra och åkarna kommer från många olika håll i landet. Bussen är den bästa och mest miljövänliga sättet att ta Vasaloppsdeltagarna till starten och sedan från Mora till hemorten. Dock är Vasaloppet inte bara en vintervecka - numera finns många fler evenemang som Cykelvasan som väntar i sommar. Många möjligheter alltså för bussresearrangörer att få uppdrag även då.