23948sdkhjf

Pilotlockout hotar

Svensk Pilotförenings strejkvarsel mot företaget GEC som träder i kraft 25 februari besvaras nu av arbetsgivarna med en lockout.
Lockouten är ett svar på som svenska pilotfackets varsel och det kan alltså bli störningar som drabbar researrangörer som kombinerar bussresan med en del inrikesflyg. Men i bästa fall blir konflikten inte av, eftersom arbetsgivarna menar att konflikten är onödig och kan undvikas om facket väljer förhandling istället för strejk. Förhandlingsdörren är öppen ännu några dagar, enligt Elisabeth Holming-Schiller , förhandlingschef och tf vd för Svenska Flygbranschen.

Flygbolaget GEC, Global Employer Company, har verkat i Sverige sedan oktober 2015 för att framför allt utföra inrikesflyg åt SAS. Bolaget har i enlighet med den svenska modellen initierat en dialog med Svensk Pilotförening, SPF, om tecknande av kollektivavtal. GEC är sedan i måndags utsatta för en nyanställnings- och övertidsblokad.

GEC anställer piloter och kabinpersonal för brittiska lågprisflygbolaget Flybe som i sin tur är upphandlade av SAS för att flyga vissa sträckor. GEC erbjuder enligt egna uppgifter heltidsanställningar till marknadsmässiga löner och har en tydligt uttryckt en vilja och tagit initiativ till – i enlighet med den svenska modellen – att teckna kollektivavtal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.455