Kone ingår IT-avtal med IBM
Kone har tecknat ett långsiktigt IT-avtal med IBM som bland annat kan leda till bättre information inom kollektivtrafiken.
Företaget kommer att använda IBM Watsons molnbaserade IoT-plattform för att samla och lagra data om utrustningar, bygga applikationer och utveckla nya lösningar. Plattformen kommer att samla data från sensorer och system kopplade till hissar, rulltrappor, dörrar och turnstiles som Kone har ett serviceansvar för. Med IBMs avancerade analysmotor kan informationen sedan användas för att utveckla nya tjänster och tillhandahålla värdefulla erfarenheter som är till nytta för KONEs kunder.
Med IoT-plattformen kan även företagets partners skapa nya tjänster och integrera existerande underhållslösningar genom olika applikationsgränssnitt (API). Dessa nya tjänster kommer att sträcka sig från lösningar som förbättrar People Flow i byggnader och applikationer för smarta byggnader, till lösningar som ökar hastigheten, pålitligheten och säkerheten i hissunderhåll, fjärrövervakning och service.
Minimera driftstopp
Under de närmaste åren kommer leverantören att ansluta mer än en miljon hissar, rulltrappor och automatiska dörrar till molnbaserade tjänster. Genom att samla stora mängder data från verksamheten och använda avancerade analyser och anslutningar, kan driftsstopp minimeras och reparationer utföras snabbare.
Kone kommer även att arbeta med IBM och deras partners från olika branscher genom IBM:s globala anläggningar, fastigheter och ekosystem för IoT-utvecklare. Detta kommer att ge global räckvidd och skala samt utvecklingsmöjligheter för nya typer av tjänster till några av världens mest trafikerade städer och byggnader. Som exempel kan nämnas applikationer som kan erbjudas till kunder och slutanvändare under den mest hektiska tiden på dagen, som till exempel visar trafikrapporter och tidtabell för kollektivtrafiken.