23948sdkhjf

Stor hybridbussorder till Belgien

Volvo har fått en order  på 11 elhybridbussar och 2 laddstationer från Namur i Belgien – Laddstationerna kommer att levereras av ABB.
Många städer introducerar elbussystem som ett sätt att lösa problemen med dålig luft och buller i städerna. Namur i södra Belgien, med trafikhuvudmann och operatör TEC, köper nu 11 elhybrider och 2 automatiska laddstationer av Volvo. ABB kommer att leverera laddstationerna. TEC köper systemet som en så kallad turn-key lösning. Det innebär att Volvo tar ansvar för service och underhåll av bussar och batterier samt av de standard-baserade laddstationerna till en fast månadskostnad. Trafikstart är planerad till slutet av 2016. Ordern är den största hittills på Volvos elbussystem, dock uppges inte hur stor affären är i pengar.

– Elbussystem är en kostnadseffektiv lösning för städer som vill minska problemen med dålig luft och buller. Tillsammans med ABB har Volvo ett komplett och konkurrenskraftigt erbjudande till städer runt om i världen som vill gå över till ett hållbart kollektivtrafiksystem, säger Håkan Agnevall , vd Volvo Bussar.

– Varje år transporterar TEC fler än 250 miljoner passagerare. Vårt samhällsansvar ligger i att utveckla hållbara transportlösningar. Det gör vi särskilt genom att förbättra energieffektiviteten hos vår fordonsflotta. Volvo 7900 Electric Hybrid möter våra behov. Att bussen är tyst kommer att höja livskvaliten för de boende i Namur, säger Vincent Peremans , vd TEC-gruppen.

Tyst och utsläppsfri
Volvo 7900 Electric Hybrid går tyst och emissionsfritt på förnybar el omkring sju kilometer. Batterierna snabbladdas på endast några minuter vid ändhållplatserna. Batterierna laddas också av den energi som genereras när bussen bromsar. Som komplement är bussen även utrustad med en liten dieselmotor, som ger ökad flexibilitet och räckvidd.

Jämfört med vanliga dieselbussar innebär elhybriden stora miljöfördelar. Den totala energikonsumtionen är 60 procent* lägre, enligt tillverkaren.

FAKTA/Volvo 7900 Electric Hybrid
Drivs med el upp till 70 procent av rutten.
Tyst och utsläppsfri vid eldrift.
60 procent lägre energikonsumtion jämfört med motsvarande dieselbuss.
75–90 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en vanlig dieselbuss, beroende på vilket bränsle som används.
Utrustad med elmotor, batterier samt en liten dieselmotor.
Batterierna snabbladdas vid ändhållplatserna på endast några minuter.
*Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.

FAKTA/ABB laddstation
Enkel att integrera i befintlig busslinje (inverterad pantograf möjliggör användning av gränssnitt på bussens tak till lågkostnad och lågvikt.
Modulär design som erbjuder laddningshastigheter 150 kW, 300 kW av 450 kW
ABB’s beprövade anslutningsegenskaper ger maximal access, hög tillgänglighet och snabb service.
Baserad på den internationella standarden för snabbladdning av elfordon, IEC 61851-23, innebär att korrekta säkerhetssystem är på plats, eldesignen överensstämmer med regelverken, och systemarkitekturen och arbetsprocesserna stöds av fordonsindustrin.
Källa: Volvo Bussar
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079