23948sdkhjf

Scania och Ericsson i trafiksamarbete

Ericsson och Scania har inlett gemensamma forskningsinsatser för att öka takten i införandet av uppkopplade tunga fordon och infrastruktur.
Det nya samarbetet tillkännagavs av företagen vid Mobile World Congress i Barcelona. Ericsson och Scania är övertygade om att framstegen inom kommunikationsteknik och det framtida införandet av 5G-nätverk kommer att lägga grunden för förbättringar inom transport av människor och gods.

– Vi har sedan en tid diskuterat införandet av kommunikation mellan fordon och mellan fordon och infrastruktur, och nu händer det verkligen. Vi ser nu större möjligheter att skapa tillförlitliga kommunikationer genom mobilnätverken, säger Håkan Schildt , chef för strategi och affärsutveckling på Scania affärsenhet Connected Services and Solutions.

Utvecklingen inom LTE och 5G-standardisering har öppnat möjligheter för kommunikation mellan fordon genom mobilnätverk, samtidigt som riskerna för osäkerhet kring fördröjning minimeras.

Scania har gått i spetsen för nya koncept inom konvojkörning med lastbilskombinationer som kör med korta avstånd i led, så kallad platooning. Detta minskar luftmotstånd och därmed även bränsleförbrukning. Lagstiftningen tillåter för närvarande lastbilarna att köra med ett säkert avstånd med hjälp av fordonens normala funktioner som radar och farthållare. Ett minskat avstånd mellan fordonen – som ytterligare skulle minska bränsleförbrukningen – kräver kommunikation mellan fordonen och sammankopplade styrsystem. Ericssons och Scanias forskning har nu visat att tillförlitliga kommunikationer kan uppnås med hjälp av 4G- och framtida 5G-system. Den här tekniken är också tänkt att kunna användas för busstrafik och öppnar då för lösningar med flera bussar i rad vid rusningstrafik som ett alternativ till både BRT-lösningar och spårväg vad gäller kapacitet.

I ett bredare perspektiv, möjliggör kommunikation mellan fordon och infrastruktur system för konvojkörning och för att planera och skapa konvojer efter rutt och tidsschema. Bussar och Lastbilar kan därigenom optimalt ansluta till och lämna konvojer.

– Med tanke på de enorma vinsterna är vi övertygade om att kommunikation mellan fordon kommer att införas av transportföretag med alla olika inriktninga. Det svarar direkt mot de utmaningar som ökade passagerar- och godsvolymer innebär, och förbättrade kommunikationer kan bidra till ökad effektivitet i logistik och därigenom minskad miljöpåverkanr, säger Claes Herlitz, chef för Automotive på Ericsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078