Samling mot regelrytteriet
Fack och arbetsgivare kräver ändrad tillsyn av kör- och vilotider i busstrafiken – som det är nu blir konsekvenserna orimliga.
Det europeiska regelverket är i sig väldigt strikt och den svenska tillsynen är ovanpå det en av de mest rigida i Europa. Svenska bussföretag vittnar om att det i praktiken är närmast omöjligt att efterleva regelverket. Hittills har inget företag som haft tillsyn i form av Transportstyrelsens företagskontroll klarat sig utan anmärkningar.
Transportstyrelsens tillsyn vid företagskontroller av kör- och vilotider leder till att företagen riskerar indraget trafiktillstånd eller att företagets trafikansvarige mister sitt tillstånd, redan för ett litet antal försumbara förseelser. Ett exempel på sådana överträdelser kan vara att man inte sätter in färdskrivarkortet vid enstaka förflyttningar av tomma bussar på depåområden.
– Självklart ska kör- och vilotider finnas. Men vi menar att konsekvensen sett till själva förseelserna inte är rimliga med dagens regelverk och tillsyn. I förlängningen kan förarnas jobb äventyras på grund av bagatellartade förseelser, säger Johan Ingelskog , enhetschef Arbetsplats- och avtalsenheten på Kommunal.
– Dagens ordning kan också innebära att flera av de företag som idag kör upphandlad busstrafik åt landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner förlorar sina tillstånd. Något som innebär att offentliga upphandlingar för stora belopp kan behöva göras om, säger Anders Norberg , tf vd Sveriges Bussföretag.
Det regeringsuppdrag om att utreda möjligheten till en mer flexibel tillsyn av kör- och vilotiderna som Transportstyrelsen fått är både Sveriges Bussföretag och Kommunal positiva till.
– Men utredningen ska vara klar först i maj 2017 - åtgärder måste vidtas redan idag. Vi uppmanar därför tillsammans myndigheten att redan nu se över sina rutiner och diskutera en ändrad praxis. Framfört allt att i större utsträckning tillämpa frågan om proportionalitet i sina bedömningar. Annars riskerar vi utslagning av en hel bransch. En bransch som idag har 24 000 anställda förare, säger Anna Granlund och Anders Norberg .