23948sdkhjf

Stadsbuss får styrstabilisering

Volvos styrsystem, Volvo Dynamic Steering, introducerades för turistbussar i höstas - snart finns det snart också i stadsbussarna.
Systemet ger en avsevärd förbättring av körstabiltet, komfort och säkerhet och minskar samtidigt risken för arbetsskador betydligt.

– Volvo Dynamic Steering har funnits till Volvos lastbilar sedan 2013 och systemet är väldigt uppskattat. Nu vill vi ge våra busskunder samma möjlighet att förbättra arbetsmiljö och trafiksäkerhet, säger Peter Danielsson , ansvarig för fordonsegenskaper och säkerhet på Volvo Bussar.

I Europa introducerades Volvo Dynamic Steering (VDS) till Volvo 9500, 9700 och 9900 samt chassier med 8- eller 11-litersmotor för Euro 6. Den officiella lanseringen kommer ägde rum på den internationella bussmässan Busworld i Kortrijk, Belgien i oktober 2015. I år visades den första stadsbussen med VDS upp i Borås, en välkommen nyhet eftersom det säkert är just i stadstrafik systemet kan göra mest nytta för körkomforten: 7900 Hybrid kan beställas med systemet om kunden så önskar inom en nära framtid.
VDS kompenserar automatiskt för ojämnheter i vägbanan, eliminerar vibrationer och rattslag och gör körningen betydligt enklare och bekvämare. Vid körning i låg fart minskar trögheten i ratten med cirka 75 procent, vilket underlättar rejält även vid backning. Styrningen förenklas också genom att rattåterången sker automatiskt när föraren släpper lite på greppet. Vid högre hastigheter håller bussen riktningen stabilt även om underlaget är dåligt.

– Med färre manuella rattrörelser och mindre vibrationer minskar risken för slitage på muskler och leder och man blir heller inte lika trött. Föraren kan köra mer avslappnat och behålla skärpan under hela arbetspasset, vilket också gör körningen säkrare, säger Peter Danielsson.

Det råder ingen tvekan om att Volvo Dynamic Steering fyller ett stort behov. Enligt studien Occupational safety and health in the transport sector som genomfördes av Europeiska arbetsmiljöbyrån 2011 har 54 procent av kvinnorna och 37 procent av männen i den europeiska transportsektorn muskel- och skelettrelaterade problem. För förare av tunga fordon är problemen ofta koncentrerade till rygg, axlar och nacke. Bilden bekräftas av Volvos egna undersökningar.

– Volvo Dynamic Steering är ett stort och viktigt steg på väg mot en bättre arbetsmiljö för alla förare av tunga fordon, säger Peter Danielsson.

TRAFIKFORUM har provkört bland annat 7900 Hybrid vid Volvos anläggning i Hällered utanför Borås - det kommer vi att rapportera mer om magasinet som utkommer i april.

FAKTA/Volvo Dynamic Steering
Volvo Dynamic Steering bygger på ett konventionellt mekaniskt styrsystem där en styraxel är kopplad till en styrväxel. Det hydrauliska servosystemet genererar kraften som föraren behöver för att vrida bussens hjul. I Volvos system används en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styraxeln. Elmotorn jobbar tillsammans med den hydrauliska servostyrningen och regleras tusentals gånger i sekunden av den elektroniska styrenheten. I låga hastigheter ger elmotorn extra kraft. Vid högre hastigheter reglerar den styrningen automatiskt och kompenserar för ojämnheter som fortplantar sig upp till ratten, från till exempel spår eller gropar i vägbanan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094