Seko i konduktörskamp
Arriva skyndar på sitt beslut att ta bort konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm – Seko vill ha dem kvar.
Den 10 juni planerar Arriva och Stockholms läns landsting att ersätta konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan med stolpar. Resenärerna ska sedan under en försöksperiod själva visera sina biljetter via stolpar. Försöket ska utvärderas under hösten 2016. Nu anser Seko att Arriva föregår utvärderingen. Orsaken är arbetsgivarens nya bud om att konduktörerna redan nu antingen ska omplaceras eller säga upp sig och få avgångsvederlag.
– Arrivas agerande är häpnadsväckande. Först dumpar de sig in på marknaden med ett skambud. Sedan låtsas de vara förvånade över att de inte får ekonomin att gå ihop. Ilskan hos oss och våra medlemmar är stor, säger Janne Rudén.
Seko har från början varit starkt kritiskt mot att ersätta konduktörerna mot stolpar. Alla undersökningar pekar på att konduktörerna har stor betydelse för resenärernas trygghet och trivsel. Seko tror också att frånvaron av konduktörer kommer att minska snarare än öka Arrivas intäkter.
Förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare fortsätter den 7 april. Men de anställda måste ta ställning till arbetsgivarnas bud senast 29 mars. Seko tycker att det är anmärkningsvärt att de anställda uppmanas att fatta ett beslut innan förhandlingarna är avslutade.
Rt-forum kommer att publicera motpartens uppfattning i saken så fort den når redaktionen.