23948sdkhjf

Ledbussbärgning förenklas

Regeringen beslutade 23 mars om en ändring i trafikförordningen som innebär att det blir lättare att bärga ledbussar och andra längre fordonskombinationer.
Regeringen beslutade 23 mars att ändra trafikförordningen så att det blir lättare att bärga långa fordon - som exempelvis ledbussar.

Enligt gällande regler i trafikförordningen behövs i dag ett särskilt tillstånd vid bärgning av fordonskombinationer som under bärgning blir längre än 24 meter. När fordonskombinationer delats har bärgningstiden fördröjts. Stillastående fordon i vägbanan kan även utgöra en trafikfara för övriga medtrafikanter, dessutom kostar det pengar för bussföretag eller åkerier. Bärgningsbranschen såväl som buss- och åkeriföretag har länge efterfrågat ett smidigare och mer trafiksäkert sätt att kunna bärga bussar och lastbilar. Det innebär att exempelvis dagen ledbussar och framtida BRT-bussar kommer att kunna bärgas direkt utan krångel.

Regeringen har infört en ny skrivning i 12 kap. 1 § trafikförordningen (1998:1276). Den nya skrivningen innebär att bärgning av längre fordonskombinationer kan ske utan särskilt undantag. Den nya skrivningen lyder: Om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas får bärgning utföras trots 4 kap. 17 § första och andra styckena. Ändringen är en regelförenkling för åkerier, bussföretag och bärgningsbranschen. Den innebär att långa fordon samt delbara fordonskombinationer kan bärgas enklare och vid ett och samma bärgningstillfälle.

– Regeringen arbetar för att öka säkerheten på de svenska vägarna än mer. Detta beslut är en del i det arbetet. Nu blir det enklare att bärga långa lastbilar och bussar så snabbt som möjligt och med mindre krångel, säger infrastrukturminister Anna Johansson .

Fotnot. Denna regelförändring utlovades redan under Almedalsveckan 2015 där den av infrastrukturministern uppgavs vara principbeslutad redan då. Åtta månader senare är det alltså äntligen skarpt läge.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062