23948sdkhjf

Förseningsersättning från 1 april

1 april byter bland andra Västtrafiks resegaranti namn till förseningsersättning – förändringen innebär att ersättningen vid förseningar höjs.
Anledningen till förändringen är att en ny nationell lagstiftning som ska stärka resenärernas rättigheter börjar gälla den 1 april 2016.

– Västtrafiks förseningsersättning hör till de mer generösa i landet och vi tillgodoser redan många av kraven i den nya lagen. För Västtrafiks kunder blir den tydligaste förändringen att maxersättningen för taxi höjs, säger Ronny Thörnqvist , chef för Västtrafiks kundinformationscenter.

I förseningsersättningen ingår bland annat att man kan få ersättning för utlägg i samband med taxiresor. Från och med den 1 april höjs taket för ersättning från 600 till 1150 kronor. Det betyder att en eller flera kunder som tar taxi vid försening kan få upp till 1150 kronor i ersättning per person.

Västtrafik har redan ersättning vid 20 min försening och tillämpar inte force majeure vid trafikstörningar, vilket stämmer väl överens med den nya lagstiftningen. När det gäller ersättningstrafik går Västtrafik längre än den nya lagen och har bland annat byggt upp en helt ny avdelning för just detta.

Precis som tidigare kommer förseningsersättningen att gälla för alla resor som görs med Västtrafiks kort eller biljetter ombord på bussar, tåg, spårvagnar eller båtar och där resenären blir mer än 20 minuter försenad.

Att namnet resegaranti försvinner beror på att det nya namnet förseningsersättning är tydligare, samtidigt som det blir en fördel att de flesta trafikhuvudmän i Sverige använder samma namn. SL i Stockholms län är en av de trafikhuvudmän som också övergår till förseningsersättning från 1 april.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078