Trängselskatt i kollektivtrafiken
APRIL, APRIL! Kostnaderna för kollektivtrafiken skenar okontrollerat – regeringen drar nu i nödbromsen och inför omedelbar trängselskatt för all kollektivtrafik. Nej, det här var bara ett aprilskämt!
För nästan åtta år sedan enades hela persontrafikbranschen om målet att fördubbla resandet med kollektivtrafik i Sverige till 2020. Längre fram skulle även dess marknadsandel av alla personresor fördubblas, var det tänkt.
Men dessvärre har det gått betydligt snabbare att fördubbla kollektivtrafikens kostnader än att fördubbla antalet kollektivresenärer – ja, kostnaderna har faktiskt med råge fördubblats, snarare mångfaldigats. Att kostnaderna ökat mer än antalet resenärer har uppmärksammats länge. Men sedan ett år tillbaka har situationen förvärrats, kostnadsökningen accelererar och hotar att spränga alla tänkbara och otänkbara budgetramar inom bara några månader med en total kollektivtrafikkollaps som följd.
”Målet att fördubbla kollektivtrafiken lät bra då, men nu har de så kallade framgångarna på den kanten visat sig vara katastrofala för ekonomin. Vi måste helt enkelt dra i nödbromsen och det gör vi genom att omedelbart införa trängselskatt inom hela den svenska kollektivtrafiken. Regeringen tar det ansvar som såväl de borgerliga som rödgröna politikerna försummat eller misslyckats med att ta ute i regionerna.”
Så ska infrastrukturminister Anna Johansson ha uttryckt sig internt, det har Rt-forum erfarit via en källa direkt inne på Näringsdepartementet på Vasagatan i Stockholm. Men där finns också personer som redan nu uttalar sig helt öppet:
– Läget är allvarligt. Trängselskatten i kollektivtrafiken är det första nödvändiga steget för att få rätsida på ett problem som hela tiden har eskalerat – kostnadsökningen som befinner sig nu i ett tillstånd som kan beskrivas som motsatsen till fritt fall. Nu trängselskatt och sedan ytterligare åtgärder för att stoppa tokökningen av kollektivtrafikens kostnader, säger Ritva Qwarsebo , handläggningsberedskapsledare någonstans under Anna Johansson på Näringsdepartementet.
Vad händer med den kommersiella kollektivtrafiken – blir det skatt där med?
– Nej, tyvärr kommer vi inte åt dem i nuläget, de är ju dock väldigt få. Men nu finns naturligtvis en risk att vi får se en snabb tillväxt på den kommersiella sidan. Det är olyckligt, vi inom sittande regeringskretsen ser ju helst att kollektivtrafiken bedrivs under offentlig kontroll och inte utövas av aktörer som bara vill tjäna pengar. Det är för sorgligt om det skulle bli så, vi hoppas att alla resenärer i stället ska gilla att betala trängselskatt och i viss mån fortsätta resa, dock inte lika mycket som förr, det har vi nog inte råd med, säger Ritva Qwarsebo.
Hur det blir med den kommersiella kollektivtrafiken sedan trängselskatt införts på den skattesubventionerade återstår att se. Troligen inte mycket på kort sikt. Och inom den trafikpliktslagda, subventionerade kollektivtrafiken rusar alltså kostnaderna. Det här har redan lett till att man på olika håll i landet försökt stoppa kostnadsutvecklingen genom att dra ner på trafiken, effektivisera organisationerna och höja biljettpriset. Det sistnämnda har dock stött på patrull hos den allra största trafikhuvudmannen, SL i Stockholms län..
– Det här är ett problem som snabbt närmar sig det totalt orimliga, vi måste kapa kostnaderna mycket mer än vad trafikhuvudmännen lyckats med runt om i Sverige, inte minst SL:s tillkortakommande visar att det krävs tuffa tag, annars havererar kollektivtrafiken, säger Eduan Masavi , suppleantstatssekreterare under infrastrukturminister Anna Johansson och den som sedan årsskiftet diskret lett arbetet med att se över de skenande kostnaderna och hitta en väg ut ur krisen.
Vilka ska betala trängselskatt i kollektivtrafiken – och vid vilka tider?
– Alla ska betala och skatten tas ut alla tider på dygnet. Det blir dyrast att åka vid de traditionella rusningstiderna men också kvällar och nätter, eftersom trafiken då tyngs av buss- och tågförares ob-tillägg, säger Eduan Masavi.
Trängselskatten införs löpande med start 1 april i hela Sverige, inom fyra veckor ska samtliga biljettsystem ha kalibrerats så att skatten tas ut direkt av resenären vid påstigning. Enklast blir förändringen för sällanresenärer med reskassa, enda skillnaden är att varje resa kostar mer, pengar som dras automatiskt från reskassan varje gång resenären bordar bussen, tåget eller spårvagnen. De som har månadskort måste skaffa ett tilläggskort á 25 kronor och ladda det med pengar så att trängselskatten kan betalas direkt enligt den lag som nu börjar gälla. Först drar resenären sitt månadskort, därefter tilläggskortet.
Varför detta krångel för de trogna resenärerna som köper månadskort?
– Vi vill skicka en signal att det är nog med resenärer nu, åk mera sällan och slipp allt krångel. Att ta bilen till jobbet då och då kan ju faktiskt vara en riktigt bra lösning för många, säger Eduan Masavi.
Han betonar också allvaret med att det är var och ens ansvar att se till att trängselskatten i kollektivtrafiken verkligen betalas. Sedan tidigare är det väl känt att den som färdas utan giltigt färdbevis får betala en tilläggsavgift som är ganska väl tilltagen, drygt 1000 kronor. Men det räknas ändå inte som ett brott – annat blir det med dem som inte erlägger trängselskatt när de åker buss, tåg, spårvagn eller tunnelband: Det är ett skattebrott som leder till åtal och den som döms får räkna med dagsböter. Ju större summa som inte betalats in, desto större blir bötesbeloppet. I grova fall kan det bli fängelse precis som vid skattebrott i övrigt.
– Det går inte att komma med påståendet att rätt summa inte dragits från kortet vid påstigningen i kollektivtrafiken på grund av fel på betalsystemet, var och en är skyldig att genast försäkra sig om att så är fallet, säger Eduan Masavi. Om beloppet inte dragits så ska resenären rätta till detta under resans första minuter.
För att kunna göra denna självskattekontroll behöver resenärerna en modern smart mobiltelefon och en app som redan i dag, 1 april, kan beställas till en kostnad av 100 kronor. Via den går det att se om kortet som används på resan belastats med den trängselskatt som gäller vid just den tiden och ort som är aktuell. Om det blivit fel kan man enkelt svischa rätt summa plus 5 procent för att tjänsten används.
FAKTA/Trängselskatt i Sveriges kollektivtrafik
Skatten tas ut 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Lägsta belopp är 5 kronor vid enkel resa utanför rusningstiderna i B-kommuner med upp till 99 000 invånare. I A-kommuner med 100000 invånare eller fler blir lägsta beloppet 10 kronor.
Skattesats mellan kl 06.00-9.30 respektive 16.00-19.00 blir 35 kronor i A-kommun, 25 kronor i B-kommun.
Skattesats under så kallad ob-tider, alltså kvällar och nätter från kl 22.00 till 05.30 blir 30 kronor i såväl A- som B-kommuner.
Fotnot. Lokala skatteavvikelser kan förekomma fr. o. m 1 april 2016.