Selfies och skryt suger
Många postar gärna bilder från semesterresan i sociala medier – men tänk efter först, selfies och skryt är inte populärt att titta på.
Den som inte fått någon god respons i de sociala medierna efter resan har förmodligen publicerat något som följarna retade sig på. I en ny statistiskt säkerställd undersökning som eBeach har genomfört svarar en fjärdedel av svenskarna att de irriterar sig på andras semesterbilder i sociala medier.
Vilken typ av foton är det då som svenskarna retar sig på? Jo det är selfies, och i synnerhet omotiverade sådana som inte har någon koppling till resmålet. Det irriterar sig majoriteten av svenskarna på. Par som själva tar en selfie när de kysser varandra är inte heller speciellt populärt, något som 16 procent uppger att de ogillar att se i sina sociala medier-flöden.
Skrytbilder är inte heller omtyckta. 18 procent svarar nämligen att en skärmdump av väderleksrapporten för resmålet irriterar. 17 procent är trötta på att se böjda ben i solstolen framför poolen, likaså fötter som sticker upp i sanden vilket 12 procent svarar. Foton med semesterfirare som poserar i badkläder stör sig fler kvinnor än män på, 13 respektive åtta procent.
– Det är många som vill skryta med sina bilder i sociala medier och en regnig dag hemma i Sverige kan det kännas extra tungt att se hur någon annan njuter av värmen på ett härligt resmål. Samtidigt tror jag att många bara är väldigt glada över att vara utomlands och vill dela med sig av sin resa. Personligen tycker jag att det är underhållande och inspirerande att få ta del av andras semestrar, även om jag också i smyg kan irritera mig på för många selfiebilder, säger Rebecca Pettersson , marknadsansvarig på eBeach.
Mest irriterande semesterbilderna i sociala medier – topp 5
1. Selfies utan någon koppling till resmålet
2. Skärmdump av väderleksrapporten för resmålet
3. Böjda ben i solstolen framför poolen
4. Par som kysser varandra och tar bilden själva
5. Fötter som sticker upp i sanden
Om undersökningen: Undersökningen är beställd av eBeach och genomförd av undersökningsföretaget Norm under januari 2016. Undersökningen har 1 000 respondenter och är statistiskt säkerställd på riksnivå.