Belöning ökade kollektivresandet
Antalet kollektivtrafikresor ökade när resenärerna fick poäng för att undvika rusningstrafiken – det visar ett nytt forskningsprojekt.
Poängen utföll efter hur väl kollektivtrafikresenärerna lyckades undivka att resa utanför rusningstrafiken – ju färre resor under rusningstid, desto fler poäng. Dessa poäng kunde sedan bytas mot presentkort eller SL Access-kort med reskassa.
Belöningssystemet visade sig öka antalet resor som gjordes, men andelen resor under rusningstid minskade inte. Det visar resultat från det forskningsprojekt som Arriva, SICS Swedish ICT och Artspace drivit där man undersökt om resenärer kan uppmuntras att resa utanför rusningstid med hjälp av ett belöningssystem.
Testet visar att antalet resor med kollektivtrafiken ökade kvällstid med belöningssystemet, men att andelen resor helt under rusningstid inte påverkades.
– Det här är ett litet test med ett tjugotal resenärer, men vi ser tendenser till att antalet resor ökade generellt under testet. Ökningen skedde främst kvällstid utanför rusningen, men andelen resor under rusningstid påverkades inte. Testet visar att det är vårt vardagspussel, så som arbetstider, som till stora delar styr vårt resande, vilket gör det svårt för resenärerna att förändra sig, säger Olov Ståhl , forskare SICS och projektledare för forskningsprojektet.
Det var under två månader som ett tjugotal resenärer på Roslagsbanan via en app samlade poäng på sina resor beroende på om resan började eller slutade eller helt undvek rusningstrafiken. Poängen bytte de sedan mot t.ex. ett SL Access-kort med reskassa, som var den populäraste belöningen, eller olika typer av presentkort eller att ge till välgörenhet. Projektet visar att för att uppnå större förändringar i resandet under rusningstid behövs förändringar med flera samhällsaktörer som arbetsgivare och skolor.
Projektet startade med att resenärer på Roslagsbanan fyllde i en enkätundersökning, då uppgav 70 procent att de i någon mån kunde påverka vilka tider de reste. Det följdes sedan upp med fokusgrupper där man noggrannare undersökte vad som påverkade vilka tider man reste och vilka typer av belöningar som skulle vara intressanta för att ändra sitt resande.
– Nästan alla ville ha någon form av reducerat pris eller återbäringssystem för att resa på andra tider. Några kunde tänka sig t.ex. tysta kupéer, frukost på tåget eller snabbtåg, men det som framför allt stod ut var reducerat pris och utifrån diskussionerna kom vi fram till att kompensationen bör ligga mellan 200-300 kronor per månad, säger Olov Ståhl.
Pilottestet har nu avslutats och SICS har sökt om finansiering för ett utvidgat test där även arbetsgivare skulle engageras.