Almega sågar Sjöbefälen
Almega sa ja till medlarnas bud i skärgårdskonflikten - men Sjöbefälsföreningen sa nej och därför är det strejk, enligt Almega.
– Medlarbudet är till 100 procent överensstämmande med vad alla andra får på svensk arbetsmarknad. Därför är vi förvånade över att Sjöbefälsföreningen tackade nej till de oberoende medlarnas bud, säger Almega Tjänsteföretagens förbundsdirektör Stefan Koskinen.
Avtalet mellan Almega Tjänsteföretagen och Sjöbefälsföreningen löpte ut vid årsskiftet och sedan facket varslade om strejk har förhandlingarna letts av medlare. Om den av facket varslade strejken bryter ut innebär det att de retroaktiva löneökningarna (från och med den 1 jan) fryser inne enligt praxis på svensk arbetsmarknad. Om parterna inte enas innan midnatt och strejken bryter innebär det i genomsnitt drygt 3 000 kronor per person i utebliven retroaktiva lönehöjningar.
Medlarnas bud innebär ett ettårigt avtal med löneökningar samt uppräkningar av tariffer och tillägg med på 2,2 procent. Sjöbefälsföreningen har även krävt att Sjötrafikens olika kollektivavtal ska slås ihop till ett avtal. Sjöbefälen har föreslagit en modell för detta där man tar de dyraste delarna från respektive avtal och lyfter in i ett nytt avtal. Det skulle innebära kostnadsökningar på en bra bit över 10 procent för arbetsgivarna. Enligt medlarbudet skall en parterna tillsätta en arbetsgrupp med en opartisk ordförande som skall utreda förutsättningarna för att slå ihop de två avtalen.
– Sjöbefälsföreningen agerar helt stick i stäv med den praxis som finns på svensk arbetsmarknad när de säger nej till medlarnas bud och fortsätter kräva kostnadshöjningar som ligger långt över märket, säger Almega Tjänsteföretagens förbundsdirektör Stefan Koskinen.
Ett annat av Sjöbefälsföreningens krav är att återinföra de så kallade tarifflöner som parterna enades om att fasa ut vid senaste avtalsrörelsen. Tarifflöner innebär att det enda som påverkar lönen är antalet anställningsår. Arbetsgivarna vill att den individuella prestationen ska påverka lönen.
När parterna i förra avtalsrörelsen enades om att avskaffa tarifferna enades man om en mjuk övergång till individuell lön där företag och den lokala fackklubben kan komma överens om att behålla tarifferna. På Styrsöbolaget som trafikerar den västsvenska skärgården har parterna enats om att även fortsättningsvis behålla tarifflönerna. Trots att bolaget valt att behålla tarifflönerna ska nu deras anställda gå ut i strejk för ett lönesystem de redan har.
– Att gå ut i strejk för att få ett lönesystem som man redan känns väldigt udda. Man kan ju fråga sig om det verkligen är rimligt att strejka för att få något man redan har säger Stefan Koskinen.
Almega vill också göra det allmänt känt att medellönen på avtalsområdet är cirka 40 000 kronor per månad med en arbetstiden är 36 timmar per vecka.
Vad Sjöbefälsförbundet svarar på Almegas kritik kommer att publiceras på Rt-forum så fort det blir känt för redaktionen