Hitta bussen med mobilen
Swebus lanserar “Hitta bussen” – en mobil positioneringstjänst för resenärer som väntar på bussen och undrar var den är.
– Med “Hitta bussen” kan resenärer via mobilen ta reda på exakt var deras buss är och bedöma hur lång väntetid det är kvar till ombordstigning, säger Christel Grip , presschef på Swebus.
“Hitta bussen” har utvecklats baserat på Swebus ombordapplikation för Ipad. Den används av bussförarna bland annat för att visera biljetter. Så fort applikationen aktiveras och bussen rör på sig dyker bussen upp på den digitala kartan.
– Vi har märkt att resenärer blir allt mer vana att använda den här typen av positioneringstjänster av fordon, främst kanske när de beställer taxi. Man vill kunna bilda sig en uppfattning hur lång väntetid det är, även om våra bussar i 9,8 fall av 10 avgår enligt tidtabell, säger Christel Grip.
I ett första steg lanserar Swebus “Hitta bussen” i betaversion. Under betaperioden sker en viss fortsatt utveckling av tjänsten. Eventuell feedback och förbättringsförslag från användarna kan skickas in via e-post till expressbussföretaget
Tjänsten finns tillgänglig på alla Swebus egna busslinjer via bolagets hemsida.