23948sdkhjf

BRT-linje bra för Södertörn

Södertörn i Stockholms län behöver bra tvärförbindelser - då är BRT bästa alternativ, enligt en ny rapport.
En studie om BRT på Tvärförbindelse Södertörn presenterades 13 april på seminariet "Stockholmsbågen" som arrangerades av WSP, Skanska och Scania i samarbete. En ny tvärförbindelse för kollektivtrafiken har studerats i över 20 år med syfte att binda samman tre av länets regionala stadskärnor: Skärholmen, Flemingsberg och Haninge.
Den nya vägen ska knyta samman Nynäsvägen och Förbifart Stockholm, vilket betyder att trafiken även kan fortsätta norrut, med radikalt förkortade restider till bland annat Barkarby, såsom "Stockholmsbågen" visar. Trafikverket och Trafikförvaltningen har i sina studier skissat på tre olika lösningar för en stombusslinje mellan Flemingsberg och Haninge. Frågan är om stombussar räcker på sikt? Förslagen är nu ute på samråd.

– Bussens framkomlighet behöver prioriteras för att öka effektiviteten inom kollektivtrafiken. Ofta hamnar man i svåra beslut när vägar och gator måste byggas om. Tvärförbindelse Södertörn är ett bra exempel på när man redan i planen bör tänka in ett fullskaligt BRT-system, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

– För att få en hög andel kollektivresande där Stockholm växer är det viktigt att vi inte fastnar i dagens siffror, utan ser till potentialen framöver. Fullskalig BRT på Tvärförbindelse Södertörn är en viktig del av vårt koncept Stockholmsbågen, som kommer ge folk långsiktig möjlighet att bo och jobba i hela regionen utan att behöva bilpendla, säger Fredrik Bergström , affärsområdeschef på WSP Analys & Strategi.

– För lika mycket pengar som Spårväg syd beräknas kosta kan man få ett BRT-system som knyter samman flera av Stockholms regionala centra via Södertörnsleden och Förbifart Stockholm. Det är faktiskt regionens stora chans att få fler som vill åka kollektivt på tvären, säger Bertil Moldén , vd för BIL Sweden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093