23948sdkhjf

Bussen - lönsam och klimatsmart

En allt lönsammare bussbransch leder transporternas klimatomställning – det visar ny statistik från Sveriges Bussföretag.
De svenska bussföretagen spelar en viktig roll i energiomställningen och för integrationen av nyanlända svenskar. Bussbranschen är en framtidsbransch. Det framgår i årets statistikrapport om bussbranschen som Sveriges Bussföretag tagit fram och som släpptes 14 april.

Bussbranschen fortsätter att växa. Antalet anställda och bussar i yrkesmässigtrafik blir allt fler. Hälften av alla anställda inom kollektivtrafiken jobbar i ett bussföretag. Bussföretagen har sedan 2001 ökat antalet anställda med 46 procent – från 18 308 till 26 858 personer. Andelen utrikes födda bussförare är nu 38 procent.

Bussbranschen fyller därmed en viktig roll för integrationen på arbetsmarknaden. Bussbranschen leder omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta på väg. Antalet bussar med förnyelsebart drivmedel (RME, HVO och biogas) har mer än fördubblats. Mer än 70 procent av alla bussar i den upphandlade trafiken använder förnyelsebara drivmedel och har Euro V eller Euro VI motorer. Busstrafikens utsläpp av växthusgaser har minskat med mer än 20 procent under 2000-talet samtidigt som trafikarbetet ökar för varje år. Elektrifieringen av busstrafiken har nu på allvar tagit fart.

Hälften av omsättningen inom kollektivtrafiken står bussbranschen för. Lönsamheten, omsättningen, produktiviteten, förädlingsvärdet och soliditeten i bussföretagen fortsätter att öka. Omsättningen och förädlingsvärdena har mer än fördubblats sedan år 2001.

– Bussbranschen, som utgör ryggraden i svensk kollektivtrafik, är tydligt en framtidsbransch., säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag.

Hon fortsätter:

– Men för att denna positiva trend ska fortsätta är det viktigt med långsiktiga och hållbara spelregler för bussbranschen. Det är viktigt att utformningen av skatter och styrmedel på biobränslen och elektricitet gynnar omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta och inte endast ses som ett medel för ökade skatteintäkter till staten. Det är viktigt att politiker verkligen prioriterar bussens framkomlighet i syfte att öka effektiviteten inom kollektivtrafiken.

Läs mer om detta i TRAFIKFORUM nr 3 som utkommer sista april!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079